آخرین اخبارافغانستانسیاست

«آتش‌بس» بزرگترین خواست جرگه از طرفین جنگ

اعضای ۵۱ کمیته‌ کاری جرگه‌ مشورتی صلح در سومین روز‌ جرگه روی چهار سوال در مورد صلح با طالبان بحث کرده بودند و روز (پنج‌شنبه، ۱۲ ثور) رییسان این کمیته‌ها پاسخ شرکت‌کنندگان جرگه را در تالار عمومی ارائه کردند.
به گزارش خبرگزاری دید، اعضای ‌جرگه برقراری آتش‌بس همه‌جانبه و دو طرفه از سوی دولت و طالبان را نخستین قدم برای صلح دانستند. براساس گزارشی که از سوی رییسان کمیته‌ها ارایه شد، بیشتر اعضای لویه‌جرگه خواستار اعلام آتش‌بس از اول رمضان هستند.
افزون بر این، اجماع سیاسی (داخلی و خارجی)، فشار به حامیان مالی و تسلیحاتی طالبان، دادن دفتر به طالبان در داخل کشور، دادن یک ولایت امن به طالبان، پذیرفتن درخواست‌های مشروع طالبان و مذاکره با پاکستان برای خالی کردن پشت طالبان از موضوعات مهم دیگر بود که در گزارش کمیته‌ها در آن اشاره شد.
همچنان حفظ دستاوردهای ۱۸ سال گذشته در چارچوب ارزش‌های اسلامی، حفظ قانون اساسی، تعدیل و اصلاح قانون اساسی، حفظ نظام جمهوری اسلامی، حفظ حقوق و آزادی‌های زنان در چارچوب اسلام، حفظ دستاوردهای حقوق بشری، آزادی بیان در چارچوب اسلام، حفظ حقوق و آزادی‌های فردی، حفظ حقوق معلولان و شهدا، حفظ ارزش‌های دینی و فرهنگی از پیشنهادهایی است که در بیشتر گزارش‌های کمیته‌های کاری لویه‌جرگه‌ مشورتی صلح روی آن تاکید شده بود.
از سویی هم، خروج منظم نیروهای خارجی از افغانستان، تبادله‌ زندانیان بین دولت و طالبان، تشکیل یک هیئت مذاکره‌کننده‌ همه‌شمول از سوی دولت، نظارت سازمان ملل از گفت‌وگوهای مستقیم میان دولت و طالبان و… از دیگر پیشنهادهایی است که در گزارش کمیته‌های کاری لویه‌جرگه‌ مشورتی صلح ذکر شده بود.
تطبیق شریعت اسلامی، حل مسئله‌ دیورند، لغو شورای عالی صلح، تقبیح جنگ، عفو عمومی، تشکیل اجماع ملی، تضمین صلح از طرف قدرت‌های خارجی، فشار بر طالبان، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، برگزاری انتخابات، تعیین میانجی‌های بی‌طرف برای صلح، امضای معاهده‌ صلح در مکه‌ مکرمه، حفظ ارزش‌های ملی و اسلامی، عودت باعزت مهاجران، تأمین فضای اعتماد، رد حکومت موقت، صلح بین خود دولت، صلح بین دولت و سیاسیون، اعطای مصئونیت به طالبان، خشکانیدن منابع تمویل طالبان نیز به عنوان پیشنهاد از سوی اعضای لویه‌جرگه‌ مشورتی صلح مطرح شده است.
لویه‌جرگه‌ مشورتی صلح روز دوشنبه هفته‌ جاری با حضور سه هزار و ۲۰۰ عضو از تمام ولسوالی‌های کشور آغاز شد. «تعریف و چگونگی صلح با طالبان» و «تعیین حدود مذاکرات صلح» با این گروه از اهداف اساسی برگزاری این جرگه عنوان شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا