آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

آتش‌بس سه روزه؛ واکنش‌های ملی و بین‌المللی!

اعلام آتش‌بس از سوی طالبان و دولت افغانستان در روزهای عید قربان واکنش‌های ملی و بین‌المللی را در پی داشت.


به گزارش خبرگزاری دید، به دنبال اعلام آتش‌بس از سوی گروه طالبان، دولت افغانستان نیز ضمن استقبال از آن بر آتش‌بس دوامدار تاکید کرده است.
سخنگوی ریاست جمهوری گفته است که مردم افغانستان خواهان آتش‌بس دوامدار و آغاز سریع گفت‌وگوهای میان‌افغانی هستند.
ریاست جمهوری به قوای مسلح کشور دستور داده است که در ایام آتش‌بس، دست به حمله علیه گروه طالبان نزنند.
داکتر عبدالله رییس شورای مصالحه ملی نیز از اعلام آتش‌بس استقبال کرده و تاکید نموده که هرچه زودتر گفت‌وگوهای میان‌افغانی آغاز شود.
رییس شورای مصالحه ملی گفته است که رهایی زندانیان دو طرف، آتش‌بس و اعتمادسازی میان طرفین زمینه گفت‌وگوهای میان‌افغانی را فراهم می‌کند.
عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی نیز در واکنش به اعلام آتش‌بس از سوی طالبان در ایام عید، آن را «رویکرد نیکو» دانسته است.
آقای نور گفته: طالبان در سه روز عید اتش بس عمومی اعلان کردند. این رویکرد طالبان اقدامی در جهت رسیدن به صلح و آغاز زودهنگام مذاکرات بین‌الافغانی است که ضمن قدردانی ازین اقدام تحریک طالبان، امید وارم ضمن رعایت آتش‌بس سه روزه، طالبان بر تداوم آن نیز متوسل شوند تا شاهد رسیدن به صلح باشیم.

در بعد بین‌المللی، ایالات متحدۀ امریکا، اتحادیۀ اروپا و هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز از این اقدام طالبان و حکومت استقبال کرده و آن را گامی برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی دانسته اند.
زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان ضمن استقبال از اعلام آتش‌بس در جریان روزهای عید گفته که امیدوار است عید اضحی سبب تفاهم و احترام در میان مردم افغانستان شده و طرف‌های درگیری را به صلح پایدار نزدیک‌تر کند.
آقای خلیلزاد همچنان گفته است: «ما آرزو داریم نیروهای امنیتی افغانستان خدمت به افغان‌ها را ادامه داده و از تعهد شان به افغانستان قدردانی می‌کنیم».
او همچنان به نمایندگی از جنرال اسکات میلر، فرمانده مامورت حمایت قاطع در افغانستان (ناتو) و راس ویلسون کاردار ایالات متحده در کابل، تعطیلات‌ صلح‌آمیزی برای مردم افغانستان آرزو کرده است.
رولاند کوبیا نمایندۀ ویژه اتحادیۀ اروپا برای افغانستان در پیامی در صحفه تویترش اعلام آتش‌بس در روزهای عید را پیشرفتی در راستای صلح و نزدیک‌تر شدن به مذاکرات مستقیم در این کشور عنوان کرده و طرف‌ها را تشویق کرده است که زمان آتش‌بس را تمدید کنند.
آقای کوبیا افزوده است که مردم افغانستان خواستار آتش‌بس دایمی‌اند و «متوقف کردن کشتار باید فراتر از یک ایام ویژه باشد».
در این حال، هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما) نیز از اعلام آتش‌بس از سوی طرف‌های درگیر استقبال کرده است.
یوناما همچنان در یک پیام توییتری افزوده است: «رهایی بیشتر زندانیان و کاهش خشونت باید راه را برای آغاز هرچه زودتر مذاکرات بین‌الافغانی هموار کند».
گروه طالبان ناوقت دیروز به مناسبت عید اضحی، آتش‌بس سه روزه را اعلام کرده و این گروه طی اعلامیه‌ای بدون وضاحت بیشتر به جنگجویان خود هدایت داد که در جریان شب‌ها و روزهای عید بر “دشمن” هیچ نوع عملیات انجام ندهند.
عصر روز گذشته گروه طالبان اعلام کرد که در ایام عید آتش‌بس می‌کند و متقابلاً این اقدام گروه طالبان از سوی ریاست جمهور استقبال شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا