آخرین اخبارافغانستانسیاست

امرالله صالح:

آتش‌بس یک‌جانبه عواقب خونین در پی دارد/ حکومت سال‌هاست با طالبان آتش‌بس یک جانبه دارد


امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی کشور در واکنش به اعلام آتش‌بس یک‌جانبه از طرف ارگ با طالبان، گفته است که این آتش‌بس سال‌ها است به صورت غیر رسمی و غیر اعلام شده، تطبیق می‌گردد و عواقب خونین در پی داشته است.
به گزارش خبرگزاری دید، رییس پیشین امنیت ملی در صفحه فیسبوک خود نگاشته است که عواقب این آتش‌بس یک‌طرفه با طالبان، فاجعه‌بار و خونین بوده و خطرات ناگوار امنیتی و نظامی را در پی خواهد داشت.
آقای صالح در ادامه نگاشته است:« هرکس از ساحه حاکمیت دولت به ساحه زیر کنترول طالبان برود مورد بازپرس جدی شامل تزکیه قومی، سیاسی و امنیتی قرار می‌گیرد، اما هیچ نوع بازپرس و تجسس از کسانی که از ساحه طالبان به ساحه دولت داخل می‌شوند، وجود ندارد؛ یعنی این‌که آتش‌بس استخباراتی سال‌هاست که به صورت غیر اعلام شده و غیر رسمی تطبیق می‌گردد.»
آقای صالح هم‌چنان افزوده که اکنون خطر آن می‌رود که به بهانه آتش‌بس یک‌جانبه، جوخه‌های طالبان با سهولت بیشتری وارد شهرها شده و حملات گروهی را بر اهداف مختلف در فضای غافل‌گیرانه انجام دهند.
به باور آقای صالح، اعلان آتش‌بس یکطرفه شاید بتواند موقف حکومت وحدت ملی افغانستان را تحکیم نسبی ببخشد، اما از دید امنیتی خطرات بسیار جدی و احتمالاً فاجعه‌انگیز و خونین در پی خواهد داشت. در پهلوی خطرات و عواقب ناگوار امنیتی-نظامی این نوع اعلامیه‌های مبهم و بدون توجیه، روحیه را در صفوف نیروهای امنیتی-نظامی پایین آورده و رفتار سازشگرانه را در عقبه سیاسی نظام گسترش می‌دهد.
اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی، امروز به دنبال فتوای علمای دینی کشور مبنی بر آتش‌بس میان دولت و طالبان، طی پیامی اعلام کرد که از ۲۷ رمضان الی ۵ عید فطر آتش‌بس با مخالفان مسلح برقرار خواهد بود.
گفتنی است که در این اعلامیه، ریس جمهور به نیروهای امنیتی دستور داده تا در برابر هر نوع حمله و تعرض، برای تأمین امنیت مردم آمادگی‌های قاطع و همه‌جانبه را داشته‌ باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا