آخرین اخبارسیاستمنطقه

آتش‌بس ۳ هفته‌ای؛ مذاکرات پاکستان و طا-لبان آغاز شد

عمران خان نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید که دولتش مذاکرات صلح را با تحریک طا-لبان پاکستان آغاز کرده است. طرفین همچنین روی آتش‌بس ۳ هفته‌ای به توافق رسیده‌اند.


به نقل از اکسپرس تریبون، عمران خان نخست‌وزیر پاکستان به تازگی گفته است که دولتش مذاکرات صلح را با تحریک طا-لبان پاکستان آغاز کرده است.
تحریک طا-لبان پاکستان هیئت ۱۱-نفری را برای انجام مذاکرات صلح با دولت پاکستان تشکیل داده‌ در حالی که رهبران قبایلی و طا-لبان افغانستان نقش میانجی را بازی می‌کنند.
یک گروه از طا-لبان پاکستان در وزیرستان شمالی آغاز مذاکرات با دولت این کشور را تأیید کرده و گفته مذاکرات هم اکنون جریان دارد.
خان قبلاً در مصاحبه‌ای با تی‌آر‌تی گفته بود که مذاکرات صلح در افغانستان انجام می‌شود و این‌که گفت‌وگو تنها راه‌حل است و اگر توافقی به دست آید، دولت پاکستان اعضای طا-لبان پاکستانی را عفو می‌کند.
وی با بیان این‌که مذاکرات به هدف خلع سلاح اعضای طالبان پاکستان انجام می‌شود، گفته است: ما در حال گفت‌وگو با برخی گروه‌ها در مورد روند مصالحه هستیم.
نخست‌وزیر پاکستان در پاسخ به سئوالی مبنی بر این‌که آیا افغانستان در این روند نقشی دارد، بیان داشته است: مذاکرات در افغانستان صورت می‌گیرد، بنابر این از این نگاه بلی.
با این حال، گفته می‌شود که طا-لبان پاکستانی سه خواسته را مطرح کرده‌اند، ادغام مناطق قبایلی تحت مدیریت فدرال، اجازه حمل سلاح برای فرماندهان و آزادی زندانیان.
گفتنی است که پاکستان پس از تصرف افغانستان توسط طا-لبان، مذاکرات صلح را با طا-لبان پاکستانی آغاز کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا