آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

آتش بزرگ در ارگ/ محمد محقق برکنار شد

بعد از آتش‌سوزی بزرگ دفتر رییس جمهور و قصر گلخانه، صاحب نظران آن را نشانه‌ای از انحطاط و فروپاشی ارگ قلمداد کردند. به باور این کارشناسان، اولین تجلی این نشانه در این هفته با بر کناری آقای محقق شروع شد، برکناریِ که بر اساس توافقنامه تشکیل دولت وحدت ملی، به معنی فروپاشی توافقنامه و به تبع آن فروپاشی حکومت است.

بعد از آتش‌سوزی بزرگ دفتر رییس جمهور و قصر گلخانه، صاحب نظران آن را نشانه‌ای از انحطاط و فروپاشی ارگ قلمداد کردند.
به باور این کارشناسان، اولین تجلی این نشانه در این هفته با بر کناری آقای محقق شروع شد، برکناریِ که بر اساس توافقنامه تشکیل دولت وحدت ملی، به معنی فروپاشی توافقنامه و به تبع آن فروپاشی حکومت است.
صاحب نظران می‌گویند که کنار کشیدن هر کدام ازین شش نفر(رییس جمهور، رییس اجرایی و معاونان شان) به معنی بی‌اعتبار شدن دولت توافقی است و به تبع آن برکناری نیز همین معنی را دارد.
مطابق قانون اساسی، وظیفه رییس جمهور پس از ماه جوزای سال آینده به پایان می‌رسد و باید پس از آن کنار رفته و قدرت را به معاون اولش که جنرال دوستم است تحویل دهد؛ در غیر آن برکناری یک تن از رهبران حکومت به معنی فروپاشی نظام است.
ولی ارگ در یک حرکت تازه، محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی و معاون دوم دسته انتخاباتی «صلح و اعتدال» را از از معاونیت دوم ریاست اجرایی برکنار کرده است.
ریاست جمهوری در یک فرمان تازه، محمد محقق را از معاونیت دوم ریاست اجرایی برکنار کرده است.
در این فرمان آمده است:« به تأسی از حکم فقره ۱۳ ماده ۶۴ قانون اساسی افغانستان، عزل محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی، منظور است.»
عزل محمد محقق از معاونیت دوم ریاست اجرایی در حالی صورت گرفته که خود رییس جمهور غنی، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی، معاونان ریاست جمهوری و معاون اول ریاست اجرایی که در تکت‌های انتخاباتی حضور دارند، به کار ادامه می‌دهند.
پیش از این، برخی احزاب و دسته‌های انتخاباتی از استفاده رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله از قدرت به سود تیم‌های انتخاباتی شان ابراز نگرانی کرده بودند.
با این همه، دیده شود که واکنش دسته انتخاباتی «صلح و اعتدال» و محمد محقق در برابر این حرکت ارگ چه خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا