آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

آجندای جرگه مشورتی صلح چیست

هنوز محتوا و جزییات لویه جرگه مشورتی صلح روشن نیست. کلی بدبینی در این مورد وجود دارد که اگر جدی گرفته نشود، ممکن برگزاری لویه جرگه مشورتی چنانچه آقای حکمتیار گفته است، هیچ کمکی به روند صلح نکند.

این روزها شورای عالی صلح درگیر بزگزاری لویه جرگه مشورتی صلح است. قرار است این جرگه ۲۶ حوت برگزار شود و برای سه روز ادامه داشته باشد.
عمر داوودزی رییس دبیرخانه شورای عالی صلح و مسئول برگزاری جرگه مشورتی صلح گفته است که این جرگه یک برنامه غیر حکومتی است و هیچ بحث جز روند صلح در آن مطرح نخواهد شد.
حرف و حدیث رهبری حکومت و سخنگویان آن نیز چنین است. هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری گفته است که این جرگه برنامه حکومتی نیست و هیچ آدرس حق ندارد که از آن استفاده انتخاباتی یا سیاسی نماید.
براساس اظهارات سخنگویان حکومت و آقای عمرداوودزی، نزدیک به ۵۰ نفر مسئولیت برگزاری این جرگه را دارد.
محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور گفته است در لویه جرگه مشورتی صلح، افغانستان به یک صدای واحد در روند گفت‌وگوهای صلح دست خواهد یافت.
اما حرف اساسی این است که احزاب سیاسی و برخی از دسته‌های انتخاباتی نسبت به برگزاری جرگه بد‏بین هستند.
گزارش‌هایی وجود دارد که رهبری حکومت وحدت ملی قرار است در این جرگه بحث تمدید کار حکومت کنونی را پیشکش نماید؛ چیزی که از سوی حکومت رد می‌شود.
منابعی به خبرگزاری دید گزارش کرده بودند که حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور به دنبال ریاست لویه جرگه است.
محمد حنیف اتمر از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری گفته، حکومت اجازه ندارد که از لویه جرگه مشورتی صلح استفاده سیاسی یا انتخاباتی نماید.
عطا محمد نور رییس اجرایی حکومت در مصاحبه‌ای با طلوع نیوز، برگزاری لویه جرگه را یک همایش حکومتی خوانده و گفته که بعد از اول جوزا حکومت کنونی رسمیت ندارد.
این جرگه در حالی برگزار خواهد شد که در افغانستان هیچگونه اجماع در روند گفت‌وگوهای صلح با گروه طالبان وجود ندارد.
حرف برگزاری لویه جرگه دقیقاً پس از پایان نشست دو روزه مسکو از جانب حکومت مطرح شد. اجلاس دو روزه مسکو در اوج مخالفت ریاست جمهوری برگزار شد.
هر چند حکومت یک هیئت مذاکره کننده را با طالبان معرفی کرده است. این هیئت برای احزاب سیاسی قابل قبول نیست. به طور نمونه آقای نور گفته که این هیئت نمی‏تواند در روند گفت‌وگوهای صلح از کلیت افغانستان نمایندگی کند.
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی هم با برگزاری این جرگه ساز مخالف سر داده است. او تاکید کرده که برگزاری این جرگه کمکی به روند صلح نخواهد کرد و بل مشکل آفرین خواهد شد.
در وصف این اعتراضات، حکومت می‌گوید در لویه جرگه مشورتی صلح از تمام اقشار کشور دعوت خواهد شد و زنان نیز حضور ۳۰ درصدی در آن خواهند داشت.
با تمام این‌ها، هنوز محتوا و جزییات لویه جرگه مشورتی صلح روشن نیست. کلی بدبینی در این مورد وجود دارد که اگر جدی گرفته نشود، ممکن برگزاری لویه جرگه مشورتی چنانچه آقای حکمتیار گفته است، هیچ کمکی به روند صلح نکند.
از اظهارات رهبران احزاب سیاسی و دسته‌های انتخاباتی بر می‌آید که آن‌ها در این جرگه شرکت نخواهند کرد.
اگر چنین شود، شکی وجود ندارد که برگزاری لویه جرگه کمکی برای شکل‌گیری یک اجماع برای صلح نخواهد کرد. چیزی که زلمی خلیلزاد دپیلمات امریکایی هشدار آن را داده است.
زلمی خلیل زاد نماینده ویژه وزارت خارجه این کشور برای صلح افغانستان، گفته که حکومت بایستی هر چه زودتر در روند صلح به یک اجماع دست پیدا کند.
در صورتی که بدبینی‌ها از روند صلح بر طرف نشود، بدون شک این جرگه نتایج مطلوبی در پی نخواهد داشت و برخی از احزاب رسماً آن را تحریم خواهند کرد.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا