آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثگزارش

آخرین آمار قربانیان زمین‌لرزه خوست و پکتیکا: ۹۲۰ کشته و ۶۱۰ مصدوم

رسول شهزاد- کابل
خبرگزاری دید: آخرین آمار رسمی از قربانیان زمین‌لرزه بامداد روز چهارشنبه در خوست و پکتیکا حاکی است که ۹۲۰ تن کشته شده و بیش از ۶۱۰ تن مصدوم گشته است.

آخرین آمار قربانیان زمین‌لرزه خوست و پکتیکا: ۹۲۰ کشته و ۶۱۰ مصدوم

مولوی شرف‌الدین مسلم معین وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث امروز چهارشنبه (۱ سرطان) در یک نشست خبری در کابل گفت: به اساس آمار ابتدایی در اثر زمین لرزه شب گذشته در چهار ولایت کشور(پکتیکا، خوست، ننگرهار و لغمان) ۹۲۰ تن کشته و ۶۱۰ تن دیگر مصدوم شدند.
وی با بیان اینکه این آمار نهایی نیست گفت: به اساس هدایت رهبری امارت اسلامی تیم‌های نجات از نهاد‌های مختلف حکومتی به ساحه اعزام شده و روند نجات آسیب‌دیدگان ادامه دارد.
به گفته مولوی شرف‌الدین مسلم، در این حادثه طبیعی صدها خانه ویران شده و به مردم خسارات سنگین مالی وارد شده است.
معین وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث گفت: به اساس تصمیم اضطراری رهبری امارت اسلامی برای خانواده‌های کشته شدگان ۱۰۰ صد هزار افغانی و برای خانواده‌های زخمیان ۵۰ هزار افغانی در نظر گرفته شده است.
او گفت: در اثر سیلاب‌ها نیز در ۸ ولایت ۱۱ تن کشته، ۱۵ تن زخمی و ۵۰۰ خانه دیگر آسیب دیده است.
معین وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث از جامعه جهانی خواست که در این شرایط ، دست مردم افغانستان را گرفته برای آسیب‌دیدگان حوادث اخیر در ولایات مختلف افغانستان کمک و همکاری کنند.
به گفته مولوی شرف‌الدین، تا هنوز کشور‌های ایران و پاکستان برای کمک و همکاری با آسیب‌دیدگان حوادث اخیر اعلام آمادگی کرده است.


در همین حال، قاری یوسف احمدی رییس مرکز رسانه‌های امارت اسلامی، پیام ملا هبت الله آخوند زاده رهبر طا-لبان را قرائت کرد که در آن آمده: با اندوه فراوان مطلع شدم که شب گذشته زمین لرزه شدیدی در ولسوالی‌های گیان، نکی، برمل، زیروک و اسپره ولایت پکتیکا رخ داده و بر اساس گزارش‌های اولیه تا کنون صدها خانه ویران شده و نزدیک به یک هزار تن کشته و بیش از ۶۰۰ تن زخمی شده است.
ملا هبت‌الله در این پیام خود به وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، نهاد‌های مربوط و والی ولایت پکتیکا دستور داده که هرچه سریع‌تر به محل حادثه رفته جان‌باختگان را تخلیه و مجروحان را انتقال و مداوا کنند و همچنان اقدامات لازم را جهت امداد رسانی اضطراری انجام دهند.
رهبر طا-لبان از جامعه جهانی، نهاد‌های امداد رسان و تمامی سازمان‌های بشردوستانه خواسته که در این فاجعه بزرگ به مردم افغانستان کمک کرده و از هیچ تلاش برای دست‌گیری آسیب دیدگان دریغ نکنند.
گفتنی است که شب گذشته زمین لرزه به مقیاس ۶٫۱ درجه ریشتر بخش‌های از افغانستان و پاکستان را تکان داد. مرکز این زمین‌لرزه در ولایت خوست افغانستان گفته شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا