آخرین اخبارافغانستانتحلیلروند صلحسیاست

آرام و آهسته؛ پاکستان در پی رابطه با جناح‌های مختلف در افغانستان

نویسنده: کامران یوسف
منبع: اکسپرس تریبون
مترجم: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید
پاکستان در چند هفتۀ اخیر بی‌‌ سروصدا سعی کرده است با تمام بازیگران مهم در افغانستان نزدیک شود تا طلسم این تصور را که از گروه خاصی حمایت می‌کند، بشکند.

یکی از مقامات ارشد پاکستانی که از سفر اخیر عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان به پاکستان آگاهی داشت، می‌گوید سفر آقای عبدالله نیز بخشی از این تلاش‌ها بود.
داکتر عبدالله یکی از چهره‌های مهم در افغانستان است که پس از ۱۲ سال به اسلام‌آباد سفر کرد.
این مقام پاکستانی که خواسته نامی از وی گرفته نشود، گفت: «او (عبدالله) یکی از بازیگران مهم افغانستان است و نقش تعیین‌‌کننده‌ای در افغانستان پسا-درگیری دارد».
عبدالله در گفت‌‌وگو و دیدارهایش با عمران خان نخست‌وزیر پاکستان، جنرال قمر جاوید باجوا رییس ستاد ارتش و جامعه مدنی و رسانه‌ها مورد استقبال گرم قرار گرفت.
رییس شورای مصالحۀ ملی خود سفر سه‌ روزه‌اش را «موفقیت‌آمیز» توصیف کرد و ابراز امیدواری نمود که این امر عصر جدیدی را در همکاری‌های دو کشور همسایۀ دل‌سرد و دور از یکدیگر ایجاد کند.
پاکستان و افغانستان روابط آشفته‌ای داشته‌اند که ریشه در بی‌اعتمادی عمیق دارد. کابل مدت‌هاست به پاکستان به دیدۀ شک و تردید می‌نگرد، چنانچه بسیاری مقامات این کشور در گذشته اسلام‌آباد را به پناه‌دادن طالبان افغان متهم کردند. اسلام‌آباد نیز حکومت افغانستان را به حمایت از عناصر بی‌ثبات‌کننده در پاکستان متهم کرده است.
اما به دلیل دیپلوماسی آرام چند ماه گذشته، تغییر چشم‌گیری به وجود آمده است، زیرا مقامات افغانستان به طور علنی انگشت اتهام را به سوی پاکستان نگرفته‌اند.
در حقیقت، داکتر عبدالله که در گذشته منتقد نقش پاکستان بود، از اسلام‌آباد به خاطر کمک به تلاش‌های صلح تعریف و تمجید کرد.
پاکستان در تسهیل روند صلح جاری نقش محوری بازی کرده است، چیزیکه اکنون واشنگتن و کابل نیز آن را تصدیق می‌کنند.
این مقام پاکستانی می‌گوید نقش این کشور در روند صلح به این دلیل مورد تأیید قرار گرفته که اسلام‌آباد کارهای زیادی پشت‌پرده انجام داده است. وی می‌افزاید که پاکستان نه تنها با طالبان، بل با تمام گروه‌ها در افغانستان مشارکت دارد و به گونه واضح به آن‌ها بیان می‌کند که هیچ گروهی برای این کشور خاص نیست.
شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در انستیتوت مطالعات استراتژیک در اظهارات خود به داکتر عبدالله گفت که پاکستان می‌خواهد «دوست باشد، نه ارباب» افغانستان.
وی در ادامه گفت که تغییراتی در سیاست پاکستان به وجود آمده و به رییس هیئت افغانستان اطمینان داد که اسلام‌آباد از هر تصمیمی که مردم افغانستان در مورد آیندۀ خود بگیرند، به گونه کامل حمایت خواهد کرد.
مقام پاکستانی افزود که دخیل نمودن تمام بازیگران افغانستان بخش اصلی استراتژی پاکستان است. انتظار می‌رود که مقامات بیشتری از افغانستان به پاکستان سفر کنند. به همین ترتیب، عمران خان نخست‌وزیر پاکستان در هفته‌های آینده به کابل سفر خواهد کرد.
این مقام می‌گوید: «تمام این فعالیت‌ها نشان می‌دهد که پاکستان می‌خواهد با تمام طرف‌ها مشارکت کند و این برای ما مهم است».
یکی از اهداف سفر عبدالله گفت‌وگو در مورد احتمال توافق طالبان روی آتش‌بس بود.
عبدالله در مصاحبه‌ای گفت که رهبران پاکستان به وی اطمینان داده تا نقش خود را در متقاعد نمودن طالبان برای آتش‌بس یا کاهش سطح خشونت‌ها بازی خواهند کرد.
مقام پاکستانی می‌گوید که پاکستان به طور حتم می‌خواهد خشونت و خصومت‌ها پایان یابد، اما این مردم افغانستان هستند که باید چنین تصمیمی بگیرند.
این مقام گفت:‌ «ما به نقش سازندۀ خود ادامه خواهیم داد».

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا