آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

احزاب سیاسی:

آرای بایومتریک نشده قبول شود/ سفارت‌خانه‌های خارجی اجازه مداخله ندارد/ از عملکرد کمیشنران کمیسیون انتخابات راضی هستیم

احزاب سیاسی در کابل اعلام کردند که آنان تاکنون مشکل خاصی در عملکرد کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات ندیده است و از این لحاظ نظر و اعلام نتایج انتخابات را مورد احترام و قابل قبول می‌داند.

احزاب سیاسی در کابل اعلام کردند که آنان تاکنون مشکل خاصی در عملکرد کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات ندیده است و از این لحاظ نظر و اعلام نتایج انتخابات را مورد احترام و قابل قبول می‌داند.
به گزارش خبرگزاری دید، هفده حزب سیاسی طی یک گردهمایی در کابل موضع خود را در قبال انتخابات اعلام کردند و اظهار داشتند که کمیشنران محترم کمیسیون مستقل انتخابات که از طریق احزاب سیاسی و جامعه‌مدنی پیشنهاد و از طریق کاندیدای ریاست جمهوری انتخاب شده‌اند، مورد اعتماد احزاب سیاسی، جامعه‌مدنی و شهروندان افغانستان می‌باشند و متهم نمودن و برچسب‌زدن کمیشنران، بی‌مورد، به‌دور از ‌انصاف و مردود می‌باشد.
این احزاب تأکید کردند که کمیسیون مستقل انتخابات موظف و مکلف است تا آرای افراد غیربایومتریکی که استیکر دارد و در دیتابیس و دفتر اسناد کمیسیون انتخابات ثبت و راجستر شده است‌، براساس فیصله ششم میزان این کمیسیون بپذیرد، چرا که از یک طرف با وجود مشکلات فنی دستگاه بایومتریک، مردم رای شان را استعمال کرده‌اند و از طرف دیگر این آرای غیربایومتریک در ششم میزان مورد پذیریش ناظرین انتخابات، احزاب سیاسی، جامعه‌مدنی و به‌ویژه مسئولین مراکز رای‌دهی کمیسیون مستقل انتخابات قرار گرفته است.
آنان در قطع‌نامه‌ای که صادر کرده‌اند، اظهار داشتند: تنها مسیر مردم‌سالاری، شایسته‌سالاری و حکومت‌داری خوب و قابل پذیرش برای مردم افغانستان، احزاب سیاسی و جامعه جهانی، انتخابات است و ازاین لحاظ ریاست جمهوری اسلامی افغانستان تنها باید از طریق انتخابات و آرای شرکت‌کنندگان در انتخابات تعیین و مشخص شود.
احزاب سیاسی کشور تأکید کردند: کاندیدای ریاست جمهوری باید به آرای مردم که در شرایط بدامنیتی و مشکلات در انتخابات شرکت نمودند، احترام بگذارند و اجازه ندهند که کشور به‌سوی بحران و مشکلات جدید حرکت نماید.
قطع‌نامه احزاب سیاسی می‌افزاید: مردم افغانستان و احزاب سیاسی ضمن تقدیر، تشکر و قدردانی از جامعه‌جهانی و تمویل‌کننده‌گان مالی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، به‌صورت جدی از سفارت‌خانه‌های خارجی می‌خواهند تا استقلالیت انتخابات و آرای مردم افغانستان را محترم شمرده و به‌‌هیچ عنوان اجازه ندارند تا در روند انتخابات ریاست جمهوری، مداخله و مدیریت نمایند، چرا که کمک‌های مالی شما به‌معنی اجازه داشتن و دخالت در انتخابات نمی‌باشد.
به نقل از احزاب سیاسی، مردم و احزاب از کمیشنران و مسئولین کمیسیون مستقل انتخابات می‌خواهند تا استقلال، حیثیت و اعتبارشان را حفظ نمایند و زیر بار فشار سفارت‌خانه‌های خارجی و قدرت‌مندان و قانون‌گریزان داخلی قرار نگیرند و اجازه ندهند تا این پروسه ملی که سرنوشت مردم افغانستان را تعیین و مشخص می‌سازد از بیرون صندوق‌های رای و به‌صورت فراقانونی مدیریت کنترل و انتخاب شود.
هفده حزب سیاسی تأکید کرده است که کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون سمع شکایات باید افراد تقلب‌کار و تخریب‌کننده انتخابات را مورد پیگرد قانونی قرار داده و به دستگاه عدلی و قضایی معرفی نماید تا جلو سوءاستفاده افراد و تقلب‌کاران در انتخابات گرفته شود.
این احزاب سیاسی می‌گویند که تاکنون مشکل خاصی در عملکرد کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات ندیده است. ازاین لحاظ نظر و اعلام نتایج انتخابات را مورد احترام و قابل قبول می‌داند و درصورتی‌که مشکل و بی‌اعتمادی در عملکرد کمیسیون مستقل انتخابات به‌وجود آید، دیدگاه خود را با جامعه جهانی، مردم و رسانه‌ها شریک می‌سازد.
این در حالیست که برخی گزارش‌های تأیید ناشده از تأخیر در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری حکایت دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا