آخرین اخباراجتماعافغانستان

آزادی بیان در افغانستان هنوز هم با تهدید مواجه است

سازمان گزارشگران بدون مرز (RSF)امروز با نشر گزارشی در مورد رده‌بندی کشورها از نظر آزادی مطبوعات در ۲۰۱۷ میلادی، اعلام کرد که آزادی بیان در جهان با تهدیدات زیادی از جانب دولت‌ها مواجه است.
به نقل از صدای امریکا، این سازمان اعلام می‌دارد که امسال وضعیت آزادی بیان در نزدیک به دو سوم کشورها(۶۲.۲ فیصد)، ناگوارتر شده است.
براساس این گزارش، کشور ناروی در جایگاه نخست این رده‌بندی و کوریای شمالی در انتهای جدول و ایالات متحده امریکا در جایگاه ۴۳ جهان قرار دارد.
براساس این گزارش، تلاش‌های “جسورانه” روزنامه‌نگاران افغان و اراده آنان برای اطلاع‌رسانی و اعلام آمادگی حکومت برای ایجاد میکانیزمی برای حفاظت از خبرنگاران، سبب شده است که افغانستان در جایگاه قبلی‌اش باقی بماند.
این سازمان همچنین می‌افزاید، شماری از ولایاتی که تحت کنترل طالبان قرار دارند، به سیاه‌چال‌های اطلاع‌رسانی تبدیل شده‌اند که در آن خبرنگاران و رسانه‌ها امکان فعالیت آزادانه را ندارند.
به باور سازمان گزارشگران بدون مرز، با وجود نگرانی‌ها و چالش‌های زیاد، اما افغانستان از معدود کشورهایی است که کمیته مشترک مصوونیت خبرنگاران در آن، برای هماهنگی در اقدامات عاجل برای حفاظت از رسانه‌ها و خبرنگاران تشکیل شده است.
پاکستان همسایه‌ی دیگر افغانستان، در جایگاه ۱۳۹ قرار دارد و از نظر سازمان گزارشگران بدون مرز، در زمره کشورهای که از آن به عنوان«زندان‌های بزرگ جهان» برای روزنامه‌نگاران یاد می‌شود، به شمار می‌رود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا