آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

آزادی ۵ هزار طالب از پلچرخی بخشی از توافق صلح است

گزارش‌ها حاکی از آن است که آزادی ۵ هزار طالب که هم اکنون در زندان پل‌چرخی به سر می‌برند در توافق‌نامه صلح بین امریکا و طالبان ذکر شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که آزادی ۵ هزار طالب که هم اکنون در زندان پل‌چرخی به سر می‌برند در توافق‌نامه صلح بین امریکا و طالبان ذکر شده است.
یک منبع از میان گروه طالبان به اسوشیتدپرس گفته است که یک فهرست ۵ هزار نفری طالبان که در حال حاضر در زندان به سر می‌برند به امریکایی‌ها داده شده و آزادی آن‌ها بخشی از توافق‌نامه صلح است.
این منبع که از مذاکرات صلح دوحه آگاهی دارد گفته است: لیست حدود ۵ هزار زندانی طالب به امریکایی‌ها داده شده و آزادی آن‌ها در توافق‌نامه صلح نوشته شده است.
در همین حال، اسوشیتدپرس در مصاحبه با ده‌ها زندانی طالب در پل‌چرخی، دیدگاه‌های آن‌ها را در رابطه به صلح در کشور گرفته است.
مولوی نیاز محمد یکی از این زندانیان گفته است:« ما می‌خواهیم زنان تحصیل کنند، انجنیر شوند. ما می‌خواهیم زنان در هر اداره‌ای کار کنند. اما این کار باید بر اساس اسلام باشد.»‌
وی افزوده است:«‌ جوانان افغانستان نباید از طالبان بترسند. این آن‌ها هستند که کشورمان را خواهند ساخت و آن‌ را توسعه خواهد داد.»
مقامات امریکایی و افغانستان پیش از این گفته بودند که آزادی زندانیان بخشی از مذاکرات است. اما برخی کارشناسان می‌گویند آزادی زندانیان می‌تواند صلح در افغانستان را تضعیف کند.
از طرفی هم، جان ساپکو بازرس ویژه ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان گفته است که نه افغانستان و نه امریکا آماده‌ نیستند تا زندانیان طالب را آزاد کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا