آخرین اخبارجهانمنطقه

آغاز اجلاس “جاده‌ابریشم” برای احیای این مسیر تجاری کهن


اجلاس “جاده ابریشم” برای احیای این مسیر تجاری کهن آغاز شد. این نشست قرار است آسیا، آفریقا و اروپا را دوباره به هم نزدیک کند. اما تنش میان اتحادیه اروپا و چین در همان آغاز کنفرانس خودنمایی کرد.
شی جین‌پینگ، رییس جمهوری چین، در مراسم افتتاح اجلاس دو روزه، ایجاد کمربندی تجاری میان آسیا، آفریقا و اروپا، حمایت خود را از ساخت یک “جاده ابریشم جدید” اعلام کرد.
دبیرکل حزب کمونیست چین تدارک کارپایه‌ای برای همکاری آزاد و حفظ و گسترش یک اقتصاد جهانی باز را از جمله اهداف اجلاس خواند.
شی جین‌پینگ از پروژه‌‌ای عظیم سخن گفت که با چشم‌انداز سرمایه‌گذاری چندین میلیاردی برای احیای این مسیر تجاری کهن، آسیای مرکزی را با شرق این قاره پیوند می‌دهد. این رقم قرار است در بنادر، شاهراه‌ها، مسیرهای راه‌آهن و دیگر پروژه‌های زیرساختی سرمایه‌گذاری شود.
اما بریگیته تسیپریس، وزیر اقتصاد آلمان (از حزب سوسیال دمکرات) در این اجلاس از “تجارت آزاد” حمایت کرد. به گفته خانم تسیپریس، اتحادیه اروپا طرفدار تجارتی آزاد است؛ چه با اعضای خود و چه با شرکای غیراروپایی‌اش. او افزود، اتحادیه اروپا چین را “همچون شریکی نزدیک” به اصلاحات و حرکت در جهت بازار آزاد ترغیب می‌کند.
در اجلاس “جاده ابریشم” بیش از ۱۰۰ کشور شرکت دارند که در میان‌شان ۲۹ تن از سران دولتی و حکومتی نیز دیده می‌شوند. اما تنش بر سر معضلات تجاری میان کشور میزبان (چین) و اتحادیه اروپا از همان آغاز بر اجلاس سایه انداخت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا