آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

آغاز ثبت نام نامزدان انتخابات؛ چه‌‌گونه سره از ناسره تفکیک شود؟

تنها گزینه‌ مطلوب کار فرهنگی و آگاهی دهی دوامدار طبق یک استراتژی بسیار مشخص و عملی جهت مطرح کردن نامزدان ممتاز است.


در آستانه‌ ثبت نام جهت آمادگی برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها هستیم. صف‌های کاندیداهای احتمالی و قطعی تقریباً مشخص شده است. اغلب نامزدان در شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارند. آنان عکس‌ها، شعارها و برنامه‌های کاری روزمره و استراتژی‌های بعدی شان را به‌نمایش می‌گذارند. حتی خیلی از جوانان رای‌دهنده موقف شان را بیان کرده اند و به‌صورت مستقیم با حمایت از نامزد مشخصی، دیگران را نیز در راستای همکاری با فرد مورد نظرش دعوت کرده‌اند.
در واقع، بازار جلب توجه و شهرت به‌ بهانه‌ انتخابات مجلس و شورای ولسوالی داغ است. بعضی‌ها عملاً دست به‌ کار شده‌اند. میان مردم می‌روند، مشکلات شان را می‌پرسند و جمع‌بندی می‌کنند. برخی هم نشست‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی برگزار می‌کنند. شماری هم کوشش می‌کنند در رسانه‌های چاپی بنویسند و در مطبوعات بصری سخن بگویند. همه‌ موارد، نشان‌گر بازنمایی است؛ بازنمایی در میان مردم جهت شهرت و کسب رای در آینده‌ نه ‌چندان دور.
از لحاظ قانونی همه‌ افراد واجد شرایط می‌توانند نامزد شوند و یا رای دهند. هیچ‌کس نمی‌تواند فردی را ممانعت از چنین حق شهروندی کند. میدان به‌‍ روی همه باز است و ظرافت فکری و سیاسی می‌طلبد که قهرمانی آن را به‌دست آورد.
از طرفی دیگر، آمار نامزدان چنان بلند و پرجنب و جوش است. این آمار زیاد برای برخی‌ها مشکلات شناخت از نامزدان و یا دودلی جهت رای‌دهی را به ‌وجود آورده است.
به‌ همین دلیل، تنها گزینه‌ مطلوب کار فرهنگی و آگاهی دهی دومدار طبق یک استراتژی بسیار مشخص و عملی جهت مطرح کردن نامزدان ممتاز است.
به بیان دیگر، از آن‌جایی که تعداد نامزدان خیلی زیادند، راهی جهت کاهش وجود ندارد و اغلب مردم در دوراهی قرار دارند، آگاهی‌دهی می‌تواند سره را از ناسره جدا کند. اطلاع‌رسانی، همکاری و همفکری با نامزدان که دارای برنامه، ویژه‌‌گی‌های خاص شخصیتی و فکر ملی‌اند می‌تواند باعث برجسته کردن آنان در میان هزاران نامزد دیگر باشد.
این آگاهی‌دهی باید به‌اساس یک پلان مشخص طی یک استراتژی قابل تطبیق از سوی گروه‌های گوناگون عملی شود. نامزدان می‌توانند با جوانان و تحصیل‎کرده‌ها صحبت کنند. پیداکردن نقاط و درد مشترک باعث هم‌ذات‌پنداری می‌شود و عرصه را برای کاندیداهای حتمی و احتمالی باز می‌کند.
شبکه‌های ارتباطی بزرگ و کوچک، بروشورها و محافل علمی زمینه‌های خوبی در این عرصه هستند. در بازار حمایت‌گری از نامزدان، باید با فکر ملی و مردمی و دور از تعصبات، دست کسی را گرفت که شایستگی چنین مسئولیت ارزشمند را داشته باشد؛ در غیر آن بازهم پارلمان رسوا خواهیم داشت.
سیدعبدالبصیر مصباح، استاد دانشگاه و پژوهشگر ارتباطات

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا