آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثتحلیلصلح

آغاز دوره سکوت؛ شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات

بدون شک انتخابات یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در نظام مردم‌سالاری و قانونمندی است که شهروندان با استفاده از رای خود، شخص و یا اشخاصی را برای مدت معین برای اداره امور مملکت انتخاب می‌کنند

دوره دو ماهه پیکارهای انتخاباتی بین نامزدان انتخابات ریاست جمهوری به‌پایان رسید و ۴۸ ساعت دوره سکوت آغاز گردید. در این مدت در حالی که نسبت به کمپاین‌های انتخابات‌های گذشته کمرنگ به‌نظر می‌رسید، اما شماری از نامزدان توانستند به برخی ولایت‌ها سفر کرده و برنامه‌های خود را به مردم ارائه کنند.
قرار است به روز شنبه (۲) روز بعد انتخابات ریاست جمهوری در سراسر افغانستان برگزار شود و اما نگرانی‌هایی در مورد امنیت، مواد انتخاباتی و شفافیت، وجود دارد که حتی نامزدان نیز به برگزاری انتخابات شفاف تاکید می‌کنند. در ۱۸ سال پسین مردم افغانستان چندین انتخابات را تجربه کرده‌اند که گاه خیلی شفاف نبوده و برخی جوانب انتخاباتی نارضایتی داشته است.
بدون شک انتخابات یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در نظام مردم‌سالاری و قانونمندی است که شهروندان با استفاده از رای خود، شخص و یا اشخاصی را برای مدت معین برای اداره امور مملکت انتخاب می‌کنند، اما این روند مهم در افغانستان با فراز و نشیب‌های فراوان همراه بوده است.
در سال ۲۰۱۴ بحران انتخاباتی و کنش‌ها و واکنش‌ها پیرامون این موضوع به‌جایی رسید که در نتیجه با پا درمیانی جان‌کری وزیر خارجه پیشین امریکا حکومت وحدت ملی شکل گرفت و بر بنیاد آن قدرت قانونی کشور تقسیم شد.
تاخیر در گشایش تعدادی از مراکز و محلات رای‌دهی و باز نشدن تعدادی مراکز و محلات رای‌دهی، تکمیل نبودن فهرست رای‌دهندگان، نرسیدن دستگاه بایومتریک به برخی محلات، حاکمیت زورمندان محلی در برخی مراکز و محلات رای‌دهی و بلد نبودن کارمندان کمیسیون به استفاده از بایومتریک، از مسایلی است که در انتخابات ۲۸ میزان سال گذشته به‌وقوع پیوست.
انتظار می‌رود که در انتخابات روز شنبه، در حالی که اصلاحاتی نیز در کمیسیون‌های انتخاباتی انجام شده، مسئولان کمیسیون انتخابات و شکایات انتخاباتی باید به‌گونه بی‌طرف و شفاف مواد انتخاباتی را در مراکز رای‌دهی برسانند و خالیگاه انتخابات سال گذشته را پر نمایند. از سویی هم در حالیکه برخی دیدگاه‌ها مخالف برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است و می‌گوید که شرایط برای برگزاری انتخابات فراهم نیست و برگزاری آن می‌تواند افغانستان را به‌سوی بحران ببرد، نیاز مبرم است که نهادهای امنیتی، نهادهای ناظر، ناظران بین‌المللی و مردم افغانستان به‌گونه دقیق از انتخابات نظارت داشته باشند.
با این حال، در حالیکه نگرانی‌های بیشتر متوجه دستگاه‌های بایومتریک می‌باشد، کمیسیون انتخابات از آمادگی‌های کامل برای برگزاری انتخابات خبر می‌دهد، اما ضرورت است که در مورد استفاده از دستگاه‌های بایومتریک به کارمندان معلومات داده شود.
در ایام کمپاین‌های انتخاباتی، زلمی رسول و شیدا محمد ابدالی با تیم دولت‌ساز به رهبری محمد اشرف غنی پیوستند و به تازگی و در آخرین ساعت پیکارها، محمد ابراهیم الکوزی نامزد انتخابات ریاست جمهوری و نورالحق علومی نیز با این تیم یکجا شد. در همین حال احمد ضیا مسعود معاون جمعیت اسلامی از تیم ثبات و همگرایی حمایت نمود و گزارش‌هایی وجود دارد که عنایت‌الله حفیظ نیز در آخرین ساعات از تیم امنیت و عدالت به‌رهبری رحمت‌الله نبیل اعلام حمایت کرده است.
به نظر می‌رسد که هم‌اکنون محمد اشرف غنی، رحمت‌الله نبیل و عبدالله عبدالله از نامزدات پیشتاز محسوب می‌شوند و در رقابت شدید قرار دارند. نیاز است تا مردم افغانستان با حضور در پای صندوق‌های رأی، آگاهانه قضاوت کنند و به شخص مورد نظر رای بدهند.

نویسنده

سید الیاس احمدی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا