آخرین اخبارجهانسیاست

آغاز دور تازه مذاکرات هسته‌ای؛ احتمال تنش بیشتر در روابط ایران و امریکا

خبرگزاری دید: فرستاده ویژه امریکا در امور ایران می‌گوید که اگر ایران از گفت‌وگوهای وین به عنوان دستاویزی برای تسریع برنامه هسته‌ای استفاده کند، امریکا و شرکایش احتمالاً فشارهای تازه‌ای بر این کشور اعمال خواهند کرد.

به نقل از بی بی سی، رابرت مالی در مصاحبه‌ای با اشاره به این که ایران بعد از خروج امریکا از برجام به گسترش برنامه اتومی خود ادامه داده گفت: «به نظر من استراتژی و رویکرد آنها خیلی واضح است. به نظرم خطا می‌کنند اما تلاش دارند برنامه اتومی خود را تقویت کنند تا اهرم قدرتمندتری داشته باشند و بعد با تکیه بر برجام به توافق بهتری دست پیدا کنند».
او افزود: «ما روشن گفته‌ایم که حاضریم به توافق و اجرای توافق در همان شکلی که مذاکره شد برگردیم اما اگر ایران فکر می‌کند که می‌تواند از این فرصت برای ساختن اهرم فشاری قوی تر استفاده کند و بعد بگوید توافق بهتری می‌خواهد نتیجه‌ای نخواهد داشت چون ما و شرکایمان آن را قبول نخواهیم کرد».
هفتمین دور مذاکرات احیای توافق هسته‌ای برجام با هدف رفع تحریم های اتومی امریکا در ازای اعمال مجدد محدودیت بر برنامه اتومی ایران قرار است از روز دوشنبه در ویانا آغاز شود. این مذاکرات به صورت غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده جریان خواهد داشت و کشورهای ۱+۴ شامل بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه به علاوه آلمان هم در آن حضور دارند.
او تاکید کرد که اگر ایران بخواهد از فرصت مذاکرات به عنوان سرپوشی برای تسریع برنامه اتومی استفاده کند «ما مجبوریم به صورتی به آن واکنش نشان دهیم که گزینه اول ما نیست و کسی نباید شگفت زده شود اگر در آن مرحله فشار بر ایران افزایش پیدا کند».
پیشتر در روز شنبه حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران گفت در صورت شکست گفت‌وگوها «قطعا دست جمهوری اسلامی ایران بسته نخواهد بود و گزینه های مختلفی در مقابل ما قرار دارد».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا