آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

آغاز روند خروج نظامیان خارجی از کشور

بنا بر گفته‌های برخی منابع از سازمان ناتو به خبرگزاری فرانسه، روند خروج نیروهای امریکایی و این سازمان از افغانستان آغاز شده است.


به گزارش خبرگزاری دید، روند خروج نیروهای ناتو از افغانستان امروز جمعه (۱۰ثور) مطابق با ۳۰ اپریل آغاز شده و قرار است تا چند ماه آینده کاملاً از افغانستان خارج شوند.
منابع ناتو گفته‌اند که روند خروج نظامیان ناتو از افغانستان منظم، هماهنگ و آگاهانه خواهد بود. منبع تأکید کرده است که مصئونیت نیروهای ناتو در تمامی مراحل از اولویت اصلی است و تمام اقدامات برای جلوگیری از حملات احتمالی به این نیروها انجام خواهد شد.
این منبع از ناتو تاکید کرده: «هر گونه حمله‌ طالبان هنگام خروج با واکنش شدید مواجه خواهد شد. ما قصد داریم طی چند ماه خروج نظامیان خود را کامل کنیم».
خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز به نقل از یک مقام پنتاگون گزارش داده که روند خروج نیروهای امریکایی نیز آغاز شده است.
این مقام که نخواسته است نامش فاش شود، همچنان گفته است: «مرحله‌ اول خروج نظامیان امریکایی از افغانستان آغاز شد. هنوز بخش بزرگی از نیروها و تجهیزات خارج نشده‌ اما این روند آغاز شد».
در حال حاضر، به‌ شمول ۲۵۰۰ نظامی امریکایی، نزدیک به ۹۶۰۰ نظامی ناتو در افغانستان حضور دارند. این نظامیان به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان آموزش و مشوره می‌دهند.
قرار بود مطابق توافقنامه دوحه میان امریکا و طالبان، نیروهای امریکایی در ماه می از افغانستان خارج شوند، اما رییس جمهور بایدن اعلام کرد که نیروهای امریکایی در ۱۱ سپتمبر افغانستان را ترک خواهند کرد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا