آخرین اخبارپاکستانجهانسیاست

آغاز روند رای‌گیری مجالس ملی و ایالتی پاکستان برای انتخاب رییس جمهور

خبرگزاری دید: روند رای‌دهی مجالس ملی و ایالتی پاکستان برای انتخاب رییس جمهور آینده این کشور آغاز شده است.

در این انتخابات که صبح امروز شنبه (۱۹ حوت) آغاز شده، آصف‌علی زرداری و محمودخان اچکزی برای کسب عنوان چهاردهمین رییس‌ جمهور پاکستان باهم رقابت می‌کنند.

رییس‌جمهور پاکستان برای پنج سال تعیین می‌شود و در حال حاضر عارف علوی از حزب تحریک انصاف بر این کرسی نشسته است.

نامزدان پست ریاست‌ جمهوری باید از مجلس نمایندگان، مجلس سنا و مجالس‌ محلی هر چهار ایالت پاکستان رای اعتماد بگیرند. رای‌گیری به طور هم‌زمان و محرمانه برگزار می‌شود و قرار است تا ساعت ۴ عصر امروز ادامه یابد.

در این انتخابات آصف‌علی زرداری از طرف حزب مردم پاکستان معرفی شده و حمایت حزب مسلم‌لیگ شاخه نواز شریف و سایر احزاب کوچک را دارد. آقای زردرای پیش از این نیز از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ ریيس‌ جمهور پاکستان بود.

محمودخان اچکزی رهبر حزب عوامی ملی پختونخوا است و او در این انتخابات، توسط ایتلاف تحت رهبری نامزدان مورد حمایت تحریک انصاف پشتیبانی می‌شود.

آصف‌علی زرداری توانسته حمایت بیشترین نمایندگان مجالس پاکستان را به دست آورد و انتظار می‌رود او مقابل رقیب خود، محمودخان اچکزی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شود.

مقام ریيس ‌جمهور در ساختار سیاسی پاکستان صلاحیت اجرایی ندارد و بیشتر یک سمت تشریفاتی است. با این حال، قانون اساسی پاکستان به او صلاحیت لغو پارلمان را داده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا