برگزیدهتحلیلسیاست

آغاز فصل جدید رابطه امریکا و چین با سفر شی‌جین پینگ


پنچ‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته شاهد دیدار دو رهبر قدرتمند جهان بودیم، ترامپ که در تمام مناظرات انتخاباتی‌اش وعده‌ احیای دوباره  قدرت امریکا را می‌داد و «شی‌جین پینگ»،  که  از ابتدای بدست گیری سکان رهبری بزرگترین قدرت اقتصادی و صنعتی آسیا، وعده مبارزه با فساد در نظام حکومتی چین و تمام بخش‌های اقتصادی، سیاسی  و نظامی چین را داده بود.
«بعد از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان چهل ‌و هشتمین رییس جمهور ایالات متحده، این اولین دیدار رسمی روسای جمهور دو کشور می‌باشد.»
گفته می شود، محورهای عمده دیدارهای این دو رهبر، مسایل اقتصادی بین دو کشور بحران موشکی کوریای شمالی، جنگ داخلی سوریه و نقش چین به عنوان یک ابر قدرت بین المللی در حل این منازعات می‌باشد.
«ترامپ» پیش از ترک واشنگتن به مقصد فلوریدا برای دیدار با رییس جمهوری چین به خبرنگاران گفت، به طور حتم درباره مساله تجاری با رییس جمهوری چین گفت وگو می‌کند چرا که روند تجارت این کشور با آمریکا منصفانه نیست.
وی همچنان افزود: آمریکا و چین به عنوان قدرت بزرگ جهان مسوولیت بزرگی برعهده دارند، به همین خاطر دو طرف باید درخصوص مسایل مهم رایزنی کرده و هماهنگی‌ها را حفظ کنند و به طور مشترک اقدامات بزرگ انجام دهند.
با این حال، اکنون که ادامه سیاست‌های تجاری در قالب جهانی شدن اقتصاد به ضرر امریکا شکل گرفته است، مقامات این کشور در تلاش هستند به طور یکجانبه مسیر تجارت با چین را تغییر دهند.
به نقل از خبرگزاری شین هوا، «دو کشور آمریکا و چین هزار دلیل دارند که روابط و مناسبات خود را گسترش دهند اما یک دلیل که بخواهند این روابط را دچار خدشه کنند، وجود ندارد.»
شین هوا همچنین اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دعوت «شی جین پینگ» همتای چینی خود را برای سفر به پکن در سال جاری میلادی را پذیرفته است.
گذشته از اختلاف‌های اقتصادی که بین این دو ابرقدرت وجود دارد، موضوعات دیگر  بین المللی نیز محل اختلاف سیاسی این دو کشور می‌باشد، که مسئله بحران سوریه یکی حایز اهمیت‌ترین آن‌ها می باشد .
دریک طرف این منازعه امریکا و متحدان غربی و عربی‌اش، و در طرف دیگر آن روسیه، چین و ایران ، چین از شروع جنگ‌های داخلی سوریه خواهان حفظ یکپارچگی این کشور و مبارزه‌ی جدی با گروه‌های تروریستی مثل داعش و القاعده که در بحران سوریه آتش افروزی می‌کنند است.
در پی حمله موشکی امریکا به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه در همان ساعات اولیه حمله چین بطور جدی موضع خود را در رابطه اعلام کرد واکنشی که می تواند رابطه امریکا و چین را بر سر مسایل سوریه پیچیده تر از پیش کند.
در پی این حمله دولت چین از همه طرفهای مرتبط با بحران سوریه خواست که برای حل بحران سوریه اقدام نظامی را کنار بگذارند.
«هوا چون‌یینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن تأکید بر اینکه همه طرفهای درگیر در بحران سوریه باید از راه‌حل سیاسی برای حل این بحران پیروی کنند اظهار کرد: پس از حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی سوریه بسیار ضروری است که به منظور جلوگیری از بدترشدن اوضاع اقداماتی انجام داد.
بطور حتم، اتفاقات ماه‌های آینده سوریه و بلند پروازی‌های دستگاه نظامی و دپلماسی امریکا آینده رابطه چین و امریکا را تحت العشاع خود قرار خواهد داد.

طارق قاسمی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا