آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

آقای ترامپ، شما هیچ چیز درباره افغانستان نمی‌دانید!

به هر اندازه که ایالات متحده بدون تشویق جنگ سالاران به سمت صلح حرکت کند، به همان اندازه برنامه‌ها برای یک افغانستان باثبات و مرفه آغاز می‌شود و برای این منظور، رییس جمهور امریکا باید در جریان وضعیت افغانستان باشد. در حال حاضر، شما هیچ چیز در باره افغانستان نمی‌دانید، آقای ترامپ.


گفته‌های رییس جمهور ترامپ علیه پاکستان، یک بار دیگر جدیت مذاکرات روابط امریکا و پاکستان را به خصوص وقتی که یک شخص تک‌رو مانند ترامپ به طور مستقیم در روند روابط دو جانبه دخیل بوده، برای سیاست گذاران دو کشور یاد آوری کرد. رییس جمهور ترامپ در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز بار دیگر پاکستان را به خاطر انجام ندادن کاری برای امریکا با وجود دریافت میلیاردها دالر، سرزنش کرد. این دومین بار در یک سال است که ترامپ بی‌پرده با لحن تحقیرآمیز بر ضد پاکستان سخن می‌گوید. یا او (ترامپ) خیلی ساده لوح است یا مشاورانش عمداً به او در مورد پاکستان مشوره غلط می‌دهند، زیرا اظهارات وی حاوی اصطلاحات مناسب درباره یک کشور مستقل نیست.
عمران خان نخست‌وزیر (پاکستان) اظهارات تند ترامپ را در چندین پیام توییتری به درستی رد کرد، وقتی گفت:« پاکستان در جنگ ایالات متحده علیه تروریزم شرکت کرد، هرچند هیچ پاکستانی در حملات ۱۱ سپتمبر بر امریکا دخیل نبود؛ پاکستان در این جنگ ۷۵ هزار نفر تلفات داشته و بیش از ۱۲۳ میلیارد دالر به اقتصاد آن خساره رسیده، در حالی که کمک‌های ایالات متحده فقط ۲۰ میلیارد دالر بوده است.»
در رابطه به ادعای ترامپ مبنی بر دادن میلیاردها دالر، عمران خان به رییس جمهور امریکا یادآوری کرد که مناطق قبیله‌ای پاکستان ویران و میلیون‌ها نفر از خانه‌های شان بی‌جا شده است. جنگ بر زندگی پاکستانی‌ها تاثیر عمیق گذاشته است. پاکستان همچنان مسیرهای هوایی و زمینی رایگان برای (امریکایی ها) فراهم کرد. عمران خان این سوال را مطرح کرد که آیا آقای ترامپ می‌تواند از یک متحد دیگرش نام بگیرد که چنین فداکاری انجام داده باشد؟
مایه تاسف است که آقای ترامپ با نادیده گرفتن آداب و معیارهای دیپلماتیک، توییتر را که یک رسانه اجتماعی است برای سعایت پاکستان انتخاب کرده است و همچنان روابط را با پاکستان بسیار ساده فرض کرده که بدون اثبات اظهاراتش این کشور را وارد بحث می‌کند.
واضح است که آقای ترامپ از واقعیت‌های جاری در افغانستان آگاه نیست. به نظر می‌رسد او از گزارش‌های سرمفتش خاص ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) اطلاعی نداشته است، که به طور اسفناک هزینه‌ها را در افغانستان بدون نتایج ملموس برای امریکا چی از لحاظ ثبات سیاسی و یا توسعه اجتماعی و اقتصادی در این کشور جنگ زده، بی‌فایده توصیف می‌کند.
آنچه عمران خان به خاطر رعایت ادب به رییس جمهور امریکا نگفت و آنچه که او (ترامپ) باید از قبل می دانست، این است که اول: افغانستان زیر بینی نیروهای ایالات متحده و ناتو، تبدیل به یک دولت مواد مخدر شده است؛ تولید ۵۰ میلیارد دالر هروئین برای بازارهای اروپایی. از میان آن، حدود ۵ میلیارد دالر به افغانستان بازگردانده می‌شود تا جیب‌های کسانی را در این کشور، از جمله طالبان پر کند. بنابراین، امریکا باید بپذیرد که افغانستان را تبدیل به یک کشور مواد مخدر کرده و به تباهی اقتصاد این کشور یاری رسانده است. ایالات متحده به همان اندازه در تشویق جنگ سالاران برای بی‌ثبات سازی افغانستان مسئول است و بعضی اوقات جنگ‌سالاران رسوا را قهرمان جلوه داده که به سختی می‌توانند به ثبات این کشور کمک کنند.
دوم: سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان ادعا می‌کند که ایالات متحده طی ۱۷ سال گذشته، ۱۶۸ میلیارد دالر برای بازسازی افغانستان هزینه کرده است. هر کسی که با افغانستان و شرایط اقتصادی و اجتماعی آن در سال ۲۰۱۸ آشنایی دارد، این خبر برایش تعجب برانگیز است؛ چرا که همه شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی خلاف آن را نشان می‌دهد. با وجود ادعای میلیاردها دالر هزینه، افغانستان هنوز در پایین‌ترین شاخصه‌های توسعه بشری قرار دارد. شگفت آور نیست که ۷۰-۸۰ درصد از پول امریکا به طور مستقیم توسط پیمانکاران امریکایی گرفته می‌شود، در حالی که باقی آن برای هوی و هوس کارفرمایان امریکایی که در افغانستان خدمت می‌کنند، صرف می‌شود. اقای ترامپ باید از دولتش بپرسد که این پول صرف چی شده است؟
سوم: از زمینه‌سازی های هند در افغانستان برای آقای ترامپ توضیحات داده نشده است؛ به بهانه بازسازی، شرکت‌های هندی به خصوص سازمان جاده‌های مرزی (BRO) به دنبال جاسوسانی هستند تا در پاکستان هرج ومرج ایجاد کند. هند در گروه تحریک طالبان پاکستان نفوذ کرده و برای ایجاد ناآرامی در پاکستان از طریق قبایل پول مصرف می‌کند. بدیهی است، آقای ترامپ از آنچه در افغانستان برای ایجاد ناآرامی در پاکستان می‌گذرد، آگاهی ندارد. برای او (ترامپ) میلیاردها دالر اهمیت دارد، بدون در نظرداشت قیمتی که پاکستان مجبور است به خاطر مصیبت‌های امریکا بپردازد.

چهارم: طالبان و شبکه حقانی محصول پاکستان پنداشته می‌شود. آقای ترامپ نباید مثل معروف انگلیس را در مورد افغان‌ها فراموش کند؛ «شما می‌توانید یک افغان را کرایه کنید، اما نمی‌توانید او را بخرید». اگر افراد طالبان و حقانی در جیب پاکستان باشند، نیاز است تاریخ افغانستان تغییر کند که ادعا می‌کند «افغان‌ها نیروهای شدیداً مستقل هستند». آقای ترامپ باید بداند که متحدان وفادارش، کرزی و غنی به عنوان «دست نشانده‌های امریکا» برچسب خورده‌اند، به همین دلیل است که طالبان از گفت‌وگو با دولت افغانستان در کابل خود داری می‌کنند. در آداب و رسوم افغانستان، به خصوص در رسم پشتون‌ها، شما با چنین «لقب یا صفتی» دوام نمی‌آورید، حتی اگر ۱۷ سال در قدرت باشید. انتقاد تند آقای ترامپ علیه پاکستان نمی‌تواند طالبان را به او بسپارد، هرچه باداباد. او باید به توصیه پاکستان در مورد ترویج صلح در افغانستان گوش فرا دهد.
پنجم: به جای هدر دادن صدها و میلیون‌ها دالر بمب، توصیه می‌شود آقای ترامپ، همدردی مردم افغانستان را با فراهم کردن منابع برای آن‌ها که اکثراً توانایی جذب را دارند، بدست آورد. کشاورزی و دامداری بخش‌هایی است که افغان‌ها تخصص دارند و این امر در اشتغال زایی نیز کمک شایانی می‌کند. با ایجاد دام و محصولات جایگزین، مردم تشویق می‌شوند کشت خشخاش را کنار بگذارند و کشور را در کوتاه ترین زمان ممکن به یک اقتصاد پایدار تبدیل کند.
در آخر، این آگاهی در سطح منطقه به وجود آمده تا اجازه ندهد، افغانستان مدام از سوی جنگ سالاران بی‌پروا و رهبران مواد مخدر رنج ببرد. همه همسایگان افغانستان از روند صلح در افغانستان حمایت می‌کنند؛ همان طور که از بیانیه‌های این کشورها در کنفرانس مسکو که به تاریخ ۹ نومبر برگزار شد، مشهود است. به هر اندازه که ایالات متحده بدون تشویق جنگ سالاران به سمت صلح حرکت کند، به همان اندازه برنامه‌ها برای یک افغانستان باثبات و مرفه آغاز می‌شود و برای این منظور، رییس جمهور امریکا باید در جریان وضعیت افغانستان باشد. در حال حاضر، شما هیچ چیز در باره افغانستان نمی‌دانید، آقای ترامپ.
منبع: دیلی تایمز
نویسنده: آصف درانی
برگردان: طاهر مجاب

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا