آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانگزارش

آلودگی هوای کابل؛ نهادهای مسئول چه می‌کنند

وی بلند بودن بهای گاز مایع را یکی از عوامل آلوده کننده هوا عنوان کرد و گفت که مردم در شرایط بد اقتصادی به سر می‌برند و توان خرید مواد سوختی معیاری را ندارند به همین خاطر برای گرم کردن خانه‌های‌شان از مواد آلوده کننده هوا استفاده می‌کنند.
خواستیم نظر اداره ملی محیط زیست را نیز در این گزارش داشته باشیم، ولی به رغم تلاش‌های مکرر موفق نشدیم.

رسول شهزاد_خبرگزاری دید
هم‌زمان با فرا رسیدن فصل سرما آلودگی هوا در کابل به شدت افزایش می‌یابد و ده‌ها تن در اثر آن دچار بیماری‌های تنفسی شده و روانه شفاخانه می‌شوند. این معضله هرسال تکرار شده و پرسشی به میان آورده که نهادهای مسئول چه می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری دید، اینک دوباره زمستان فرا رسیده و آلودگی هوا نیز مهمان شب‌های کابل است. استفاده از مواد سوختی مثل زغال سنگ، قیر، رابر و پلاستیک در گرم کردن خانه‌ها، حمام‌ها و بلاک‌های رهایشی جمع خاکی بودن اکثر جاده‌ها و فرسوده بودن موترها عامل اصلی آلوده بودن شهر کابل در زمستان خوانده شده است.

سید فرید احمد حبیبی یکی از متخصصان صحی شهر کابل در صحبت به خبرگزاری دید گفت: آلودگی هوا باعث امراض گوناگون در میان شهروندان می‌شود که از عمده‌ترین آن نفس‌تنگی، ریزش و خراب شدن شش می‌باشد.
آقای حبیبی افزود که آلودگی هوا می‌تواند افراد یک جامعه را به مرگ تدریجی مواجه کند که عوارض جانبی آن در دراز مدت بسیار ویران‌گر خواهد بود.
وی یکی دیگر از عوامل آلودگی هوا را وجود موترهای فرسوده در شهر کابل دانست که درصد بلندی از آلودگی هوا را به خود اختصاص می‌دهد.
کابل و بعضی شهرهای دیگر افغانستان از آلوده‌ترین شهرهای جهان به شمار می‌رود، اما کابل در صدر تمام این رده‌بندی‌ها قرار دارد و سالانه ده‌ها تن در اثر آلودگی هوا جان شان را از دست می‌دهند.
داکتر حبیبی افزود، دودی که از موترها و مواد سوختی تولید می‌شود و در هوا معلق می‌ماند در ترکیب خود سرب دارد و زمانی که انسان آنرا تنفس می‌کند باعث مشکلات صحی برای شان می‌شود که یکی از آنها سکته‌های قلبی است. او خاطر نشان کرد آلودگی هوا باعث افزایش مریضان مبتلا به سرطان نیز می‌شود.
آقای حبیبی افزود که دولت باید برای جلوگیری از افزایش آلودگی هوا برنامه‌های آگاهی دهی را برای مردم فراهم کند تا تمام مردم افغانستان از پیامدهای مخرب آلودگی هوا آگاه شوند.
وی همچنان گفت که آگاهی دهی می‌تواند مردم را ترغیب کند که در استفاده بی‌رویه از مواد سوختی آلوده کننده هوا بعضی دستورالعمل‌ها را رعایت کند.
سید رضا حسینی از شهروندان کابل می‌گوید: از طرف صبح و از طرف شب دود و خاکستر فضای کابل را فرا می‌گیرد در حدی که آسمان کابل دیده نمی‌شود، وقتی طرف خانه می‌روم چشمان، گلو و بینی‌ام به شدت می‌سوزد.
آقای حسینی افزود پیش از این برای گرفتن هوای تازه به بیرون می‌رفتیم ولی حالا برای گرفتن هوای تازه باید به خانه برویم چون تنها جایی که نسبتاً از شر دود در امان هستیم چهار دیواری خانه است.

او می‌گوید که همسایه‌های شان پلاستیک، رابر، زغال و چوب می‌سوزانند که این باعث آلودگی هوا می‌شود.
به دلیل بلند بودن بهای گاز و صرفیه برق، شهروندان نمی‌توانند از از این دو منبع انرژی استفاده کنند و گزینه‌های جایگزین آن دودزا و مضر است.
محمد یاسر یکی از داکتران شهر کابل در صحبت به خبرگزاری دید در مورد اضرار آلودگی هوا می‌گوید که سرفه، ریزش، کم شدن قدرت بینایی و همچنان مشکلات تنفسی از عوارض آلودگی هوا می‌باشد.
آقای یاسر افزود که آلودگی هوا باعث نفس تنگی، گلو دردی و سرماخوردگی می‌شود که برای افراد کهن سال خطر جدی محسوب می‌شود. وی همچنان گفت که این امراض نتایج فوری آلودگی هوا است و در دراز مدت می‌تواند شش‌های انسان را به کلی از بین ببرد و حتا می‌تواند باعث سرطان در جهاز تنفسی شود.
آلودگی شدید هوا در شهر کابل پرسش‌هایی را نیز میان مردم برانگیخته مبنی بر این که شهرداری این شهر و اداره محیط زیست چه کار می‌کنند و اگر نمی‌توانند میزان آلودگی را کنترول کنند، چرا وجود دارند.

نعمت الله بارکزی سخنگوی شهرداری کابل اما در صحبت با خبرگزاری دید گفت: شهرداری کابل مکلف است که تمام بلند منزل‌ها و حمام‌هایی که در شهر کابل از زغال سنگ استفاده می‌کنند باید ملبس به سیستم فلترینک کند.
وی گفت که شهرداری کابل در سه ماه اخیر تمام بلند منزل‌های شهر کابل را که از مرکز گرمی استفاده می‌کند مشخص کرد که بیش از ۱۱۰۰ بلند منزل در کابل می‌باشد و بلندمنزل‌هایی که فلتر داشتند از آنها تعهد گرفته شده که در زمان استفاده از مرکز گرمی باید سیستم فلترینگ شان فعال باشد و آنعده از بلند منزل‌هایی که فلتر نداشتد مهر و لاک شده و اجازه استفاده از مرکز گرمی برای شان داده نشده.
آقای بارکزی همچنان گفت در کنار بلند منزل ها در شهر کابل خانواده‌هایی که به صورت جداگانه زندگی می‌کنند نیز عامل آلودگی هوا است آنها برای گرم کردن منازل شان از پلاستیک، رابر، تکه‌ها و… استفاده می‌کنند که این خود آلودگی هوا را افزایش می‌دهد.
بارکزی گفت: ما برنامه آگاهی دهی برای باشندگان کابل را روی دست گرفتیم تا از این طریق بتوانیم مردم را برای کاهش و جلوگیری از آلودگی هوا هم سو سازیم.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا