آخرین اخبارافغانستانسیاست

آل ثانی: طا-لبان برای ایجاد یک نظام اسلامی به دوحه نگاه کنند

وزیر خارجه قطر می‌گوید که اقدام طا-لبان در زمینه تحصیل دختران در افغانستان «بسیار ناامید کننده و یک گام به عقب» است. او از رهبران طالبان خواسته‌است تا در چگونگی اداره یک نظام اسلامی به دوحه نگاه کنند.


شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی وزیر خارجه قطر که روز پنجشنبه (۸ میزان) در یک کنفرانس خبری با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دوحه صحبت می‌کرد، گفت: «اقدامات اخیر که متأسفانه در افغانستان شاهد آن بودیم، دیدن برخی گام‌ها به عقب، بسیار ناامید کننده بود».
شیخ محمد در ادامه گفت: «ما باید به [کمک] به آنها [طا-لبان] ادامه دهیم و از آنها بخواهیم که چنین اقداماتی را انجام ندهند و همچنین سعی کرده‌ایم برای طا-لبان نشان دهیم که چگونه کشورهای مسلمان می‌توانند قوانین خود را اجرا کنند، چگونه می‌توانند با مسائل زنان برخورد کنند».
او افزود که یکی از نمونه‌های کشورهای اسلامی، دولت قطر است.
این دیپلمات ارشد قطر افزود: «سیستم ما یک نظام اسلامی است، ما تعداد زنان را در نیروی کار دولت و تحصیلات عالی بیشتر از مردان داریم».
با این حال، وزیر خارجه قطر از طا-لبان خواسته که دستاوردهای حاصل‌شده در سال‌های گذشته را حفظ و حفظ کنند.
او در ادامه به جامعه بین المللی و دولت‌های «دوست» هشدار داده که افغانستان را منزوی نکنند.
بورل، اظهارات دیپلمات ارشد قطری را تکرار کرد و «برخی از اتفاقاتی اخیرا در افغانستان را بسیار ناامید کننده» خواند.
وی گفت امیدوار است که قطر بتواند از «نفوذ قوی» خود بر طا-لبان برای تشویق این گروه برای بهبود رفتار با غیرنظامیان استفاده کند.
قطر سال‌هاست میزبان دفتر سیاسی طا-لبان بوده و در حال حاضر از حامیان دولت طا-لبان در کابل به شمار می‌رود.
با آنکه طا-لبان بیش از یک و نیم ماه است که کابل را تصرف کرده و « امارت اسلامی افغانستان» را تشکیل داده است؛ اما تا کنون هیچ کشور آن را به رسمیت نشناخته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا