آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

آماده‌گی‌ها برای افتتاح «تاپی» در هرات/ این پروژه به زودی افتتاح می‌شود

صلاح‌الدین ربانی وزیر امورخارجه کشور که به همراه محمد آصف رحیمی والی هرات از محلات برگزاری نشست افتتاحیه «تاپی» در تالار مولانا و تالار نگارستان بهزاد باز دید کرده است، پیشرفت امور تدارکاتی و تشریفاتی را رضایت بخش و قابل تقدیر خواند.
به گزارش خبرگزاری دید، قرار است در روزهای آینده سران برخی کشورهای منطقه و عضو تاپی در ولایت هرات به هدف شرکت در مراسم افتتاحیه تاپی شرکت کنند.
از چندی بدین‌سو امور مربوط به تدارکات، تشریفات و مطبوعات زیر نظر کمیته‌های مرکزی و ولایتی به‌گونه جدی پی‌گیری می‌شود.
تلاش‌های مشترک مسئولان محلی هرات و مرکز، سبب تغییر چهره شهر هرات شده است .
در همین حال، محمد آصف رحیمی والی هرات نیز در جریان این دیدار تلاش‌های مسئولان را قابل قدر خواند و تاکید کرده که اقشار مختلف مردم نیز به‌صورت خود جوش به‌خاطر تامین امنیت و برگزاری همایش‌های جشن و شادمانی تلاش کرده‌اند.
در کنار خط لوله گاز ترکمنستان به پاکستان و هندوستان که از طریق افغانستان عبور می‌کند، پروژه تاپی که گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان انتقال می‌دهد و همچنان فیبرنوری و بخش نخست خط آهن هرات تورغندی نیز افتتاح خواهد شد.
مسئولان در ولایت هرات می‌گویند: اجرای این پروژه‌ها افغانستان را به یک «چهار راه» منطقه‌ای تبدیل خواهد کرد.
به گفته این مسئولان، پروژه جدید خط انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت بین ترکمنستان، افغانستان و پاکستان نیز از مسیر تاپی خواهد گذشت.
یاد داشت تفاهم این پروژه بین روسای جمهوری ترکمنستان و افغانستان و نخست وزیر پاکستان، در دسامبر سال ۲۰۱۵ امضا شد.
خط لوله گاز تاپی، برای منطقه و چهار کشور عضو، خصوصا افغانستان، فواید و دستاوردهای بزرگ اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی در پی خواهد داشت.
درآمد افغانستان از بابت حق عبور، سالانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دالر خواهد بود که به‌اندازه تقریبا یک چهارم عواید داخلی حکومت در حال حاضر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا