آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانتصاویر هفتهعکس خبریگزارش

آماد‏گی‌ها برای جشن نوروز در شهر مزار شریف

شهر مزار شریف مرکز ولایت بلخ همه ساله همزمان با فرارسیدن جشن نوروز، میزبان هزاران مهمانان داخلی و خارجی است. در یک روز مانده به مراسم برگزاری جشن نوروز در مزارشریف تمام جاده‏های منتهی به «روضه شریف» به روی ترافیک شهری مسدود است.

شهر مزار شریف مرکز ولایت بلخ همه ساله همزمان با فرارسیدن جشن نوروز، میزبان هزاران مهمانان داخلی و خارجی است. در یک روز مانده به مراسم برگزاری جشن نوروز در مزارشریف تمام جاده‏های منتهی به «روضه شریف» به روی ترافیک شهری مسدود است.


درسال نو و برگزاری جشن عنعنه‌ای نوروز، برنامه‌های گوناگونی چون برگزاری کنسرت، مسابقه‌های ورزشی و برنامه‌های تفریحی در شهر مزارشریف راه‌اندازی می‌‏شود و شهروندان از سراسر کشور برای تفریح و سرگرمی به بلخ می‌آیند.


رشید پویا از باشند‏گان شهر مزار شریف می‏گوید که برای سال نو و جشن نوروز آماد‏گی گرفته است و میزبان چند مهمان از کابل است.
فرید رحیمی که از ولایت کندز برای جشن نوروز به بلخ آمده است، می‏گوید که برای نخستین بار به شهر مزار آمده. او از نیرو‏های امنیتی قدردانی می‏کند که امنیت جشن نوروز را گرفته‏اند.


در این حال، صالح‌محمد خلیق رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ و مسئول کمیته فرهنگی کمیسیون برگزاری جشن نوروز می‌گوید که برگزاری کنسرت از سوی آوازخوانان داخلی، نمایشگاه‌های کتاب و ساخته‌های دستی، مسابقه‌های ورزشی چون فوتبال، والیبال، کرکت و بزکشی و جشنواره داستان و شعرخوانی از برنامه‌هایی است که در روزهای جشن نوروز سال ۱۳۹۸ خورشیدی در این ولایت راه‌اندازی خواهد شد.


از رسوم و رواج‌های قابل توجه در نوروز و آغاز سال نو در مزارشریف به این موارد می‌توان اشاره کرد:
هدیه نامزد
دختران و پسرانی که نامزد هستند، در سال نو و نوروز برای نامزد شان هدیه گرفته و با ماهی و جلبی به خانه عروس می‌برند. در سال‌های گذشته این هدایا تنها از سوی خانواده پسر گرفته می‌شد، ولی در سال‌های اخیر از دو طرف هدیه گرفته شده و به جانب مقابل اهدا می‌شود.


هفت میوه
هفت میوه متشکل از هفت میوه خشک است که در شب نوروز در آب گرم تر شده و برای خوردن در روز نوروز آماده می‌شود.
سنجد، غولنگ، خسته، پسته، چارمغز، کشمش و بادام از میوه‌های خشک است که در هفت میوه استفاده می‌شود.
لباس نو
هرچند در برابر این رسم در سال‌های اخیر تبلیغات منفی از سوی برخی افراطگرایان زیاد بوده، ولی با آن هم مردم در سال نو و نوروز لباس نو ساخته و در روز اول سال می‌پوشند. مردم به این باور هستند که نو بودن همراه با نو شدن طبیعت شگون نیک داشته و در طول سال خوشی و شادی می‌آورد.
دید و بازدید از اقوام و دوستان
مردم مزارشریف در روزهای سال نو از دوستان، آشنایان و اقوام خویش دیدن کرده و از حال و احوال آنان جویا می‌شوند. در این روز معمولاً کوچک تر‌ها به دیدار بزرگتر‌ها رفته و ادای احترام می‌کنند.
میله و سفر


جوانان در نوروز و ایام سال نو به دشت و کوه و مناطق سبز سفر کرده و نوروز را در دامان طبیعت گرامی می‌دارند. دامنه‌های شادیان در جنوب مزارشریف ساحه تفریحی خوبی برای مردم مزار است. در این روزها جوانان به دامان طبیعت پناه برده و سردی زمستان را فراموش می‌کنند.


مراسم جشن نوروز همه ساله در شهر مزارشریف در زیارتگاه حضرت علی در روز نخست سال نو خورشیدی با برافراشتن جهنده آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا