آخرین اخبارافغانستانسیاست

آمارها از ورود تخمینی بیش از ۱ میلیون شهروند افغانستان به ایران خبر می‌دهد

خبرگزاری دید: سرپرست سفارت افغانستان در تهران می‌گوید که بر اساس آمارهای تخمینی، پس از سقوط کشور به دست طا-لبان بیش از ۱ میلیون پناهجوی افغانستانی وارد ایران شده است.


عبدالقیوم سلیمانی سرپرست سفارت افغانستان در تهران می‌گوید پیش از سقوط کابل هم حدود سه و نیم میلیون مهاجر در ایران حضور داشتند.
با سقوط جمهوری در افغانستان به دست طا-لبان در ۲۴ اسد/۱۵اگست موج گسترده‌ای از مردم افغانستان به بیرون از کشور مهاجر شدند.
هنوز آمار دقیق تعداد افرادی که بعد از ورود طا-لبان کشورشان را ترک کرده‌اند اعلام نشده است.
سرپرست سفارت افغانستان در تهران در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنای ایران گفته است «نباید از نقش و اثرگذاری مهاجرین در داخل ایران غافل شد».
به گفته او «مهاجرین اکثراً قشر فعالی هستند و در کارهای عمرانی و شهری می‌توانند نقش به سزایی داشته باشند».
آقای سلیمانی تاکید کرده است که «در دهه اخیر نیز متخصصین و سرمایه‌گذاران اقتصادی افغانستانی نیز در ایران فعالیت می‌کنند».
عبدالقیوم سلیمانی در این گفت‌وگو گفته است مهاجران افغانستان در ایران با مشکلاتی در بخش‌های مربوط به بهداشتی، درمانی، آموزشی و بانکی مواجه هستند.
با این حال او گفته است با توجه به تعداد مهاجران افغانستان و توانایی‌هایی که دولت ایران دارد، مهاجرین افغانستان در این کشور در وضعیت مناسبی به سر می‌برند.
باری بهادر امینیان سفیر ایران در کابل گفته بود که روزانه حدود ۴ هزار نفر با ویزه و ۵ هزار نفر بدون ویزه از افغانستان وارد ایران می‌شود

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا