آخرین اخبارافغانستانگزارش

آمار تکان‌دهنده بی‌جاشده‌گان داخلی در افغانستان


سرمنشی سازمان ملل متحد روز گذشته طی سفر یک‌روزه خود به کابل، از جمله ۸۰۰ هزار بی‌جاشده داخلی طی هژده ماه گذشته، با شماری از آنان در حومه کابل دیدار کرد.
آقای آنتونیو گوترش گفت:” امروز من با کسانی یکجا شدم که روزه داشتند، به منظور همبستگی با تمام مسلمانان جهان من آنان را برای صلح و شکیبایی فرامی‌خوانم. ”
سفر سرمنشی ملل‌ متحد به افغانستان نشان‌دهنده همبستگی با مردم افغانستان و حمایت روند صلح به رهبری افغان‌ها و خانواده‌هایی که بیش‌تر از جنگ آسیب دیده‌اند.
نام‌برده افزود:” تمامی آنانی‌که با بحران افغان مرتبط هستند، باید گرد هم آمده و بدانند که این جنگ راه حل نظامی نداشته و ما خواستار حل سیاسی هستیم، ما خواهان صلح هستیم. ”
در همین حال، داکتر سید عبدالحسین موسوی، استاد دانشگاه و مشاور پیشین وزارت امور مهاجران می‌گوید:” آقای گوتریش با رفتن در کمپ بیجاشده‌گان داخلی می‌خواهد جهان را متوجه معضلی در افغانستان کند که اگر جلو آن گرفته نشود به بحران تبدیل خواهد شد.
آقای موسوی در ادامه افزود:” قبل از این، سیگار( اداره بازرسی کمک‌های ایالات متحد امریکا برای افغانستان) اعلان کرده بود که سال ۲۰۱۷ خونین‌ترین سال برای افغانستان خواهد بود که همین‌طور هم شد.”
مشاور پیشین وزارت امور مهاجرین همچنان گفت:” نبود امنیت و درگیری‌های اخیر در افغانستان باعث بیجا شدن افراد زیادی شده است و آقای گوترش با دیدار این افراد می‌خواهد به همه نشان دهد که معضل بی‌جا شده‌ها بزرگ‌تر از آن است که رهبران افغانستان فکر می‌کنند.”
او در ادامه خاطرنشان کرد:” ۸۰۰ هزار بی‌جا شده و آن هم در ۱۸ ماه آمار تکان‌دهنده است؛ زیرا آقای گوترش قبلاً کمیشنر سازمان ملل متحد در امور مهاجران بود و این معضل را به خوبی درک می‌کند. ”
آقای گوترش پس از دیدار با بی‌جا شده‌ها به دیدار رهبران افغانستان رفت و به آن‌ها وعده سپرد که سازمان ملل متحد به همکاری‌هایش با دولت افغانستان ادامه می‌دهد.

فاطمه فیضی ـ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا