آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

آمار ۹ میلیونی رای دهندگان؛ از واقعیت تا بازی‌های سیاسی

به باور نویسنده، یا آمار ۹ میلیون ثبت نام کننده دروغ است و یا رهبری کمیسیون انتخابات مانع حضور مردم در انتخابات مجلس نماینده‌گان شده است.


روند رای‌گیری انتخابات پارلمانی ۲۸ میزان رسماً پایان یافت. جنجال تازه برای انتخابات و کمیسیون انتخابات آرای بایومتریک نشده در روز انتخابات است.
آما در کنار دیگر مسایل انتخاباتی و ضعف مدیریتی کمیسییون انتخابات، آنچه خیلی پرسش برانگیز است غیابت ۹ میلیون ثبت نام کننده در روز انتخابات ۲۸ میزان است.
پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی، کمیسیون انتخابات اعلام کرده بود که بیش از ۹ میلیون نفر برای انتخابات ثبت نام کرده است.
هرگاه احزاب سیاسی و نیروهای سیاسی از این آمار انتقاد می‌کرد و آن را یک رقم جعلی می‌خواند، رهبری کمیسیون انتخابات خیلی فوری دفاع می‌کرد و می‌گفت که بیش از ۹ میلیون تن برای شرکت در انتخابات به مراکز ثبت نام رفته است.
عطا محمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی ودیگر چهره‌های سیاسی می‌گفتند که کمیسیون انتخابات دست به ساختن یک آمار تقلبی زده است و میزان ثبت نام کننده‌ها خیلی پایین است.
یک مورد خیلی روشن است که شمار کمی از مردم به مراکز ثبت نام رای دهنده گان رفته است. حتی کمیسیون انتخابات بارها این مسئله را تایید کرده است.
بسیاری از اعضای حکومت وحدت ملی در آن زمان از این بابت ابراز نگرانی کرده بود.
نهادهای ناظر بر انتخابات و منابع آگاه انتخاباتی علت حضور کم مردم را در مراکز ثبت نام رای دهنده‌گان مرتبط به رسوایی انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ عنوان کردند.
به باور منابع آگاه، عملکرد کمیسیون در انتخابات ریاست جمهوری گذشته سبب شد تا اعتماد مردم به کمیسیون انتخابات و شرکت شان در این روند کاهش یابد.
کمیسیون انتخابات پس از روز دوم انتخابات اعلام کرد که نزدیک به چهار میلیون نفر در انتخابات ۲۸ میزان پای صندوق‌های رای رفته‌ و از حق شان استفاده کردند. اکنون کمیسیون انتخابات باید به این پرسش پاسخ بدهد که پس ۹ میلیون ثبت نام کننده در انتخابات کجا شد؟
دقیقاً احزاب سیاسی و مردم از کمیسیون انتخابات بخواهد که در این مورد پاسخ قناعت بخش ارایه کند.
به باور نویسنده، یا آمار ۹ میلیون ثبت نام کننده دروغ است و یا رهبری کمیسیون انتخابات مانع حضور مردم در انتخابات مجلس نماینده‌گان شده.
در روز شنبه در بسیاری از مراکز رای دهی اوراق رای دهی تمام شد و مردم نتواستند از رای شان کار بگیرند. گزارش ناظرین انتخابات و نهادهای ناظر بر انتخابات این طور می‌گوید.
برخی از منابع تبصره می‌کنند که ضعف مدیریتی کمیسیون انتخابات در برابر انتخابات مجلس نماینده‌گان یک طرح عمدی بوده است. با این وجود کمیسیون انتخابات پیش از اعلام نتایج این روند؛ باید به مردم پاسخ بدهد.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا