آخرین اخباراسلایدشوافغانستانفرهنگ عامهگزارش

آموزشگاه‌های خصوصی: آمار دانشجویان نسبت به گذشته ۶۰ درصد کاهش یافته است

شماری از مسئولان آموزشگاه‌های خصوصی در کابل می‌گویند که آمار دانش‌آموزان آنان از زمان سقوط کابل به دست طا-لبان تا ۶۰ درصد کاهش یافته است. آن‌ها تاکید می‌کنند که نبود کار، فقر و فرار هزاران خانواده از افغانستان از عوامل کاهش آمار دانش‌آموزان است.

سید علی کوثر حسینی؛ مسئول مرکز آموزشی موعود

سید مرتضی محمودی- خبرگزاری دید
به گزارش خبرگزاری دید، شماری از مسئولان آموزش‌گاه‌های خصوصی در کابل می‌گویند که آمار دانش‌آموزان آنان نسبت به حکومت گذشته، تا مرز ۶۰ درصد کاهش یافته است. مسئولان آموزشگاه‌های خصوصی افزوده‌اند که مردم فقیر هستند و توان پرداخت اجرت آموزشگاه‌ها را ندارند.


سید علی کوثر حسینی مدیر مسئول مرکز آموزشی موعود در این زمینه گفت: دانش آموزان ما نسبت به زمان جمهوریت ۶۰ فیصد تقلیل یافت ولی از زمانی دوباره که به فعالیت شروع کردیم کمی بیشتر شده است.
او گفت که در دوره قرنطین کرونا و تحولات اخیر سیاسی در کشور، تقریباً به مدت ۵ ماه کرایه دفتر را هم از جیب خود پرداخته‌اند.


مدیر آموزشگاه موعود اما تصریح کرد که «تا حالا از طرف امارت اسلامی کدام محدودیتی وضع نشده؛ اما افراد از طرف حوزه امنیتی به ما گفته‌اند که صنف‌های دختران و پسران باید جدا شود و هیچ دختر حق تحصیل مشترک با پسران را ندارد، چون ما قبل از حکومت امارت اسلامی، فیس مکمل از دختران گرفته بودیم به همان دلیل حرف نزدند».


او افزود که با سقوط حکومت پیشین در حدود ۲۰ باب آموزشگاه کاملاً تعطیل شده و اسباب و اثاثیه خود را به فروش رساندند.


به باور او، شاگردان هم مشکلات اقتصادی دارند و نمی‌توانند اجرت آموزشگاه را پرداخت کنند و اگر وضع به همین صورت ادامه یابد، در آینده نزدیک آموزشگاه‌های دیگری نیز سقوط خواهد کرد.
آقای حسینی گفت که قبلاً فیس هر سمستر ۸هزار افغانی بود، اما اکنون به ۴هزار افغانی کاهش یافته است، ولی به گفته او هنوز نیز شاگردان توان پرداخت آن را ندارند.


او از مسئولان امارت اسلامی خواست که با مراکز آموزشی همکاری کنند و نگذارند که چنین مراکزی تعطیل شود.
در همین حال، رحمت‌الله مسئول بخش مرکزی آموزشگاه ستاره می‌گوید که قبل از حکومت تازه حدود ۸۰۰ تا ۱هزار دانشجو از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در یک ماه شاگرد جذب می‌کردیم، اما اکنون از ۸۰۰ تن به ۱۵۰ تن در ماه تقلیل یافته است.


مسئول آموزشگاه ستاره افزود که شاگردان این آموزشگاه در حدود ۸۰ درصد کاهش یافته است. او عامل کاهش آمار شاگردان مراکز آموزشی خصوصی را تغییرات سیاسی، گسترش فقر و دوره قرنطین کرونا عنوان می‌کند.


از سویی هم، شماری از دانش‌آموزان این مراکز می‌گویند که فقر و مبهم بودن آینده سبب دلسردی جوانان و نوجوانان از آموزش و مطالعه شده است.


حدیثه عزیزی یک تن از دانش آموزان مرکز آموزشی موعود: ما قبلاً یک امید داشتیم، فعلاً مکتب‌ها بسته است و امیدوار هستیم که وضعیت بهتر شود. مکتب‌ها باز شود، به درس‌های خود ادامه بدهیم درس بخوانیم تا این که وضعیت افغانستان از این حالت فعلی بهتر و خوبتر شود.


نرگس ربانی یکی دیگر از دانش‌آموزان ضمن تاکید بر باز شدن مکاتب دخترانه از سوی طا-لبان، می‌گوید: از ۲۴ اسد تا حال مکتب‌های‌مان تعطیل است حدود ۳ ماه می‌شود نسبت به آینده هم امیدوار هستم وهم ناامید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا