آخرین اخباراسلایدشوافغانستانفرهنگ و دانش

میرویس بلخی:

آموزش دختران در صدر برنامه‌ها وزارت معارف قرار دارد

از میان ۲۷۰۰ مکتبی که کار اعمار آن ۶۰ درصد تکمیل شده است، ۱۱۰۰ مکتب آن به دختران اختصاص دارد وهمچنان از ۳۳۰۰ مکتب دیگر که سال بعد اعمار خواهند شد، شمار زیاد آن به مکاتب دخترانه اختصاص می‌یابد.

از میان ۲۷۰۰ مکتبی که کار اعمار آن ۶۰ درصد تکمیل شده است، ۱۱۰۰ مکتب آن به دختران اختصاص دارد وهمچنان از ۳۳۰۰ مکتب دیگر که سال بعد اعمار خواهند شد، شمار زیاد آن به مکاتب دخترانه اختصاص می‌یابد.
داکتر میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف که امروز (سه شنبه ۳ جدی) در برنامه نشر یافته‌های گزارش دسترسی دختران به تعلیم وتربیه، درمرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت صحبت می‌کرد، گفت با توجه به وضعیت بیش از سه میلیون کودکی که بیرون از مکتب در سراسر کشور قرار دارند و۶۵ درصد آن را دختران تشکیل می‌دهد، این وزارت در تمام سیاست‌های تعلیمی وتربیتی خود ترجیحاً تعلیم دختران را در صدر تمام برنامه‌هایش قرار داده است.
او گفت در پالیسی تعلیمات دختران، راهکار هایی وارد شده است که با همکاری نهادهای موجود، امنیت اجتماعی دختران فراهم گردد.
وزارت معارف برای رفع مشکل کمبود معلمین زن، امسال ۷۵۰۰ معلم زن را در مکاتب سراسر کشور استخدام کرده و در استخدام های بعدی معلمین، سهم دهی به معلمین زن، نیز ۵۰ درصد خواهد بود.

در این نشست داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی مسئله دسترسی دختران به تعلیم وتربیه را اساسی دانست و از نهادهای تحقیقاتی حقوق زنان واطفال در راستای تلاش‌های شان در این عرصه سپاسگزاری کرد.
رییس اجرایی گفت به حیث شهروند ومسئول، برای زمینه سازی دسترسی دختران وزنان به تعلیم وتربیه تعهد کامل دارد.
او گفت به کارهایی که تا ایندم در راستای تعلیم وتربیه زنان ودختران صورت گرفته است نباید اکتفا شود زیرا افغانستان در این عرصه یک صدمه چهل ساله را در اثر جنگ دیده است.
داکتر عبدالله اطمینان داد که هیچ وقت حق مشروع اطفال و دختران کشور برای دسترسی به تعلیم آنان مورد معامله قرار داده نمی‌شود وآموزش حق طبیعی فرزندان این کشور است.
زرقا یفتلی رییس نهاد تحقیقاتی حقوق زنان واطفال که این گزارش را تهیه کرده است، از دولت خواست تا در تطبیق برنامه عمل ملی، منع ازدواج کودکان، ایجاد شوراهای معارف، پرداخت معاش به موقع معلمین، فراهم کردن آب آشامیدنی صحی واعمار تشناب‌های جداگانه در مکاتب، تلاش بیشتر نماید.
نهاد تحقیقاتی حقوق زنان واطفال که گزارش دسترسی دختران به تعلیم وتربیه را در جریان یک ونیم سال گذشته از ولایت های کابل، کندهار، ننگرهار، بدخشان، پروان وبلخ تهیه کرده است، بیرون بودن بیش از ۳ میلیون کودک از مکاتب را نگران کننده می‌داند وخواهان توجه دولت، دونرها ونهادهای مدنی وجامعه جهانی در این زمینه است.
گزارش نشان می‌دهد که رسم ورواج های ناپسند، تبعیض جنسیتی، کیفیت پایین آموزش، کمبود معلمان زن، نبود امنیت، فاصله مکاتب و مسئله آزار واذیت دختران در مسیر مکتب ها، دلایل عمده ترک مکتب از سوی دختران به شمار می‌آید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا