آخرین اخبارافغانستانسیاست

غنی به مناسبت عید:

آموزش یک دختر می‌تواند پنج نسل را تغییر بدهد/ جهان اسلام باید با طا-لبان استدلال کند

خبرگزاری دید: اشرف غنی احمدزی رییس جمهور پیشین در پیامی به مناسبت عید ضمن تاکید بر آموزش دختران می‌گوید که آموزش یک دختر می‌تواند پنج نسر را تغییر بدهد. او از جهان اسلام خواسته که با طا-لبان استدلال کند.

آموزش یک دختر می‌تواند پنج نسل را تغییر بدهد/ جهان اسلام باید با طا-لبان استدلال کند

اشرف غنی احمدزی رییس جمهور پیشین در پیامی که جمعه شب (۱۷ سرطان) به مناسبت عید قربان منتشر شد، گفت که کسب علم فرض است و خانواده‌ای که زن و مرد آن دانش داشته باشند، بهترین خانواده است.
رییس ‌جمهور پیشین در پیام عیدی خود از جهان اسلام خواست که به طا-لبان استدلال کند و ضرورت است که این گروه را متوجه بسازند که خیر مسلمانان در کدام جهت است.
غنی احمدزی می‌گوید که فهم و دانش، تهداب ارکان فلسفه اسلام و راز موفقیت تمدن اسلامی است.
غنی در بخشی از پیام خود می‌گوید که انسان «بدون تفکیک زن و مرد، سیاه و سفید، عرب و عجم باید از دل و جان به دین اسلام ایمان بیاورند»؛ اما به گفته‌ او، ایمان آوردن به زور نیست.
او می‌افزاید که عقل، منطق و استدلال آزاد در میان مکاتب فقهی، اساس اصول و شریعت اسلامی است.
رییس‌ جمهور پیشین در ادامه «انفجار و انتحار» را بدعت می‌خواند و می‌گوید که ضرورت واضح است که این بدعت باید ختم و رد شود.
او می‌افزاید که انفجار و انتحار جز بربادی نتیجه نداشته است. رییس‌ جمهور پیشین گفت که ‌خشونت و شدت عمل موجب ثبات در افغانستان نمی‌شود، بلکه نتیجه‌ برعکس دارد.
او می‌گوید که دلیل ۴۴ سال خشونت در افغانستان، شدت عمل و عدم همدیگر پذیری مردم این کشور بوده است.
غنی می‌افزاید که پیام امنیت در دین اسلام وسیع و داری پنج اصل است: «محافظت از زندگی، محافظت از دین، محافظت از مال، محافظت از جامعه و محافظت از منطق و دلیل است».
به گفته‌ او، اگر امنیت و مصئونیت براساس این پنج اصل دین اسلام قبول نشود، هر نوع ادعای امنیت و مصئونیت گذرا خواهد بود.
رییس‌ جمهور پیشین در بخشی دیگر پیام خود با تأکید بر حفاظت از بیت‌المال، با اشاره‌ تلویحی به صادرات زغال سنگ افغانستان به پاکستان، می‌گوید که «وحشت‌ناک است که مردم ما در فقر به سر می‌برند، اما دارایی حیاتی افغانستان در بدل یک پولی که روزانه ارزش خود را از دست می دهد صادر می‌شود».
او همچنین می‌گوید که مشکلات افغانستان بی حد زیاد است و بدون فکر سالم و حکومتی که در خدمت باشد، حل نمی‌شود.
غنی می‌افزاید که نظام تنها بر اساس اراده‌ مردم پایدار می‌ماند و در غیر از آن، تشنج‌ها و تحرکات رخ می دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا