آخرین اخبارافغانستانتحلیلروند صلحسیاستصلح

آنچه در مورد خروج امریکا از افغانستان مبهم است

پنتاگون می‌گوید روی راه‌هایی برای پشتیبانی و مشوره‌دهی به نیروهای امنیتی افغانستان از راه‌ دور کار می‌کند. اما از هیچ یک از این‌ها – آموزش، مشوره‌دهی و پشتیبانی مالی – اطمینان داده نشده است

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید
رییس جمهور جو بایدن وقتی خواستار توقف جنگ امریکا در افغانستان شد، گفت دلایل ماندن در این کشور ۱۰ سال پس از مرگ اسامه بن لادن رهبر القاعده، به طور فزاینده‌ای «نامشخص» است. اکنون که مهلت خروج مشخص شده، سئوالاتی در مورد برنامه پسا-خروج بایدن مطرح است.
به طور مثال، اگر طالبان با استفاده از خروج نظامیان امریکایی، قدرت را تصاحب کنند، ایالات متحده چه کاری خواهد کرد؟ آیا امریکا و جامعه بین‌الملل تنها از طریق دیپلماسی و کمک‌های مالی می‌تواند از بی‌ثباتی در افغانستان جلوگیری کند؟
دولت بایدن اذعان می‌کند که خروج کامل نیروهای امریکایی خطراتی در پی دارد، اما استدلال می‌کند که انتظار برای زمان بهتر جهت ختم جنگ طولانی امریکا، دستورالعمل ماندن برای همیشه است در حالی که تهدیدهای افراطی در جاه‌های دیگر رشد کرده است.
به تاریخ ۱۴ اپریل، بایدن در سخنرانی خود گفت: «ما نمی‌توانیم به چرخه تمدید و توسعه حضور نظامی در افغانستان ادامه دهیم به این امید که شرایط مناسب برای خروج به وجود آوریم و نتیجه متفاوت از آن انتظار داشته باشیم».
پرسش‌های بی‌جواب در مورد رویکرد بایدن برای خروج
پیش‌بینی‌ها حاکی از شرایط فاجعه‌بار تا دشوار است. مقامات تشدید جنگ داخلی را که منجر به بحران انسانی در افغانستان شود و سپس به سایر کشورهای آسیای میانه از جمله پاکستان سرایت کند، رد نمی‌کنند. یک سناریوی امیدوارکننده این است که طالبان با دولت افغانستان صلح کنند.
دولت بایدن می‌گوید که از کانگرس امریکا می‌خواهد میلیاردها دالر را برای کمک به ارتش و پولیس افغانستان اختصاص دهد و پنتاگون می‌گوید روی راه‌هایی برای پشتیبانی و مشوره‌دهی به نیروهای امنیتی افغانستان از راه‌ دور کار می‌کند.
اما از هیچ یک از این‌ها – آموزش، مشوره‌دهی و پشتیبانی مالی – اطمینان داده نشده است.
از طرفی هم، هنوز مشخص نیست که آیا ایالات متحده پشتیبانی هوایی به نیروهای امنیتی افغانستان را از پایگاه‌های خارج از این کشور فراهم می‌کند یا خیر.
با این حال، پنتاگون در گزارشی از تداوم روابط بین القاعده و طالبان هشدار داده است. وزارت دفاع امریکا در گزارش خود گفته است که القاعده و وابسته‌های آن در پاکستان و اعضای القاعده در شبه‌قاره هند جنگجویان و فرماندهان طالبان را آموزش و حمایت می‌کند.
پنتاگون افزوده است که تمام نیروهای ویژه امریکایی تا ۱۱ سپتمبر از افغانستان بیرون می‌شوند. این امر عملیات‌های ضدتروریستی در افغانستان، و جمع‌آوری اطلاعات را با دشواری روبرو خواهد کرد.

نویسنده

رابرت برنز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا