آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

آنچه مشرف به آقای کرزی گفته بود، طالبان به خارجی‌ها گفته‌اند

هر زمانی که افغانستان حاضر شود نه از پلاتفورم دولتی بلکه از پلاتفورم و منظر قومی با طالبان وارد مذاکره شود، همان روز ایده افغانستان به عنوان کشور متحد برای همیش پایان می‌یابد و دیورند تا دریای کابل به صورت غیر رسمی تمدید می‌گردد.


قرار معلومات از منابع مختلف، طالبان گفته‌اند که اگر روزی حاضر به مذاکره شوند تنها با سران اقوام غیر پشتون مذاکره خواهند کرد. در دوران ریاست جمهوری آقای کرزی و قبل از آن بارها و بارها پاکستانی‌ها طالبان را نماینده قوم پشتون قملداد می‌کردند و جنرال مشرف نیز مستقیم و غیر مستقیم این حرف را در مذاکرات و مصاحبه‌هایش بیان کرده بود.
این نکته یک بار دیگر ثابت می‌سازد که طالب غیر از ایفای نقش ویرانگر و پیش قراول به اردوی پاکستان چیز دیگر را بلد نیست. در سطح استراتژیک هیچ تغییر در برنامه پاکستان نیامده است. پاکستان با حمایت از خشونت مذهبی – قومی، می‌خواهد افغانستان را حد اقل از دید ساختاری شبیه لبنان بسازد و یک نیروی ملیشه‌ای را که در ذهن ملت رسمیت یافته است در اختیار داشته باشد. پاکستان از ظرفیت دمکراتیک و خود ارادیت در افغانستان می‌ترسد و آن را تهدید به منافع امنیتی خویش می‌داند. دولت ضعیف و پارچه-پارچه به اساس خط قومی را پاکستانی‌ها همسو با منافع امنیتی خویش می‌دانند.
حلقات دولتی ازین مسایل بهتر از من خبر دارند و بی‌دلیل آن را سری و پنهان حفظ می‌کنند، در حالی که افشاسازی این مسایل ذهن ملت را باز می‌سازد و روحیه همبستگی را تقویت می‌بخشد. تفسیر این حرف این است که به اساس هدایت و سفارش اسلام‌آباد، طالبان چیزی را به نام نهاد دولت نمی‌پذیرند و می‌خواهند هرچه در ۱۸ سال ایجاد شده است به نقطه صفری برگردد. صرف نظر از این که رهبری دولت چه جایگاه در اذهان عمومی دارد یا ندارد؛ هر زمانی که افغانستان حاضر شود نه از پلاتفورم دولتی بلکه از پلاتفورم و منظر قومی با طالبان وارد مذاکره شود، همان روز ایده افغانستان به عنوان کشور متحد برای همیش پایان می‌یابد و دیورند تا دریای کابل به صورت غیر رسمی تمدید می‌گردد.
صفحه فیسبوک امرالله صالح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا