آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

آواره‌شدن ۸۸ هزار نفر در کمتر از پنج ماه


دفتر هیئت ناروی برای مهاجران در گزارش اخیر خود اعلان کرده است که، از اول جنوری تا ۲ می، ۸۸ هزار و ۴۸۱ نفر از تمام افغانستان بی‌‎جا شده‌اند که بخش اعظم این‌ها به تربیب از ولایت‌های جنوبی، شمال‌شرقی و شمالی بی‌جا شده‌اند.
گفتنی است که تعداد این بیجاشده‌ها در هر روز به ۶۸۰ نفر می‌رسد.

افراد بیجاشده شامل ۱۲ هزار و ۴۸۴ خانواده می‌شوند که ۵۷ درصد آن شامل اطفال زیر سن ۱۸ هستند.
براساس گزارش(NRC) این افراد از ۲۷ ولایت و ۱۱۵ ولسوالی بیجا شده اند که دلیل اصلی بیجاشده‌گی آن‌ها درگیرهای مسلحانه گفته شده است.
رحمان بردی، ۲۹ ساله، که از آق‌تپه به شهر کندز آواره شده است، دیروز به کارمندان بخش کمک‌های عاجل دفتر هیئت ناروی برای مهاجران گفت:« افراد گروه طالبان از یک طرف و نیروهای امنیتی کشور از طرف دیگر آتش‌باری می‌کردند. ما در وسط جنگ قرار گرفته بودیم، یک گلوله راکت در حیات خانه من فرود آمد. خانمم به من گفت که اگر من خانه را ترک نمی‌کنم، او هر دو دخترمان را گرفته و خودش به‌تنهایی از این‌جا فرار می‌کند. ما مجبوراً فرار کردیم.»
این در حالی است که امارات اسلامی افغانستان یا گروه طالبان، روز شنبه، ۱۶ ثور، کنترل ولسوالی«قلعه ذال» ولایت کندز را به دست گرفتند و در امتداد جاده ولسوالی خان‌آباد علیه مواضع نیروهای نظامی افغان به نبرد پرداختند.
گفته می‌شود که غیرنظامیان از هردو ولسوالی درحال فرار هستند.
به دنبال اعلام عملیات بهاری گروه طالبان به تاریخ هشتم ثور، درگیری‌ها در ولایت شمال‌ـ‌شرقی کندز در دو هفته گذشته شدت گرفته است.

همچنان در این گزارش آمده است که وضعیت امنیتی افغانستان رو به وخامت است. تقریباً نصف کل از خاک افغانستان دیگر زیر اداره دولت افغانستان نیست. در سال ۲۰۱۶م حدود ۶۰۰ هزار افغان بر اثر جنگ‌های داخلی بیجا شده‌اند که این رقم، جمعیت افراد بیجاشده‌ی داخلی در کشور را از ۱،۷ میلیون نفر بالا برد.
گمان می‌رود که تعداد بی‌جاشدگان داخلی این سال همچنان افزایش یابد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا