آخرین اخبارافغانستانتحلیل

آيا فرعون اهل افغانستان بوده است؟

 

داکتر دانش بختیاری

يك عالم مصرى در دانشگاه الازهر مدعی‌ست که فرعون اهل افغانستان بوده است . اين ادعا در فضاى مجازى به يك موضوع حاد تبدیل شده و برای بسیاری‌ها محل پرسش واقع شده است. در این خصوص مواردی لازم به يادآوری‌ست:
جامعه‌شناسان سياسى معتقدند كه شکاف‌هاى اجتماعى در هر جامعه به سه دسته تقسيم مي‌شود:
شکاف‌هاى فعال، شکاف‌هاى نيمه‌فعال و شکاف‌هاى غيرفعال.
شکاف‌هاى فعال همانند مباحث تبارى مثل پشتون و فارسي‌زبان و شکاف‌هاى نيمه‌فعال همانند رقابت‌هاى خلق و پرچم و كمونيزم و اخواني و شکاف‌هاى غيرفعال همانند رقابت‌هاى مذهبى شيعه و سنى و يا زنده كردن حساسيت‌هاى ساخت و توسعه قطار راه آهن در استراليا و يا طرح افغان بودن فرعون.
دكتر حسین بشيريه در كتاب جامعه‌شناسى سياسى خودش بر اين باور است كه جامعه‌ي يك‌‌‌دست و يك‌رنگ و يك‌تبار وجود ندارد، مديريت سالم و خردورزانه است كه جامعه را از تكثر به توحيد مديريت مي‌كند و مبناى حكومتدارى خودش را محورهاى كلان اجتماعى قرار مي‌دهد. در شرايط فعلي، ما افغانستاني‌ها يك راه داريم: ما به خاطر حفظ حيات اجتماعى مان نياز مبرم به يك وفاق ملى غيرسياسى داريم، در غير آن‌صورت نه تنها فرعون كه حتى گوسفند انتحارى در تكيه‌خانه‌ها هم تبارى تحليل و تفسير خواهد شد.
جامعه‌ی متکثر و چند دسته‌ی ما، اکنون بیش از هر زمانی، نیاز به تحکیم پایه‌های همدیگرپذیری دارد؛ جامعه‌ای که خسته از جنگ‌ها و دود و باروت‌ها است و یک عمر را در ستیزه‌جویی و خشونت به سر رسانده، اینک که در آستانه‌ی یک حیات دوباره قرار دارد و روزگاران تاریک را پشت سر گذرانده، باید افق نو در مقابلش گشود؛ افقی که نویدبخش یک فردای سالم و به دور از دغدغه باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا