آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

آیا امریکا واقعاً از افغانستان خارج می‌شود؟

بایدن سعی خواهد کرد نسبت به طالبان سخت‌گیرتر باشد، مانند تهدید به عقب انداختن زمان خروج نیروهای امریکایی به منظور کاهش خشونت‌ها در این کشور. کاهش حضور نظامیان امریکایی در افغانستان همچنین بایدن را در موقعیت سختی قرار خواهد داد.

بعد از حملات ۱۱ سپتمبر، ایالات متحده در طولانی‌ترین جنگ تاریخ خود در افغانستان علیه تهدیدات جنگید، اما امریکا و متحدانش در شکست دادن دشمنانش موفق نبود. دولت بوش جنگ علیه تروریزم را پس از حملات ۱۱ سپتمبر اعلان کرد، سپس، به دلیل تحولات سیاسی ابعاد آن تغییر کرد.
رییس جمهور بوش در دوران ریاست‌ جمهوریش بیشتر روی استراتژی دفاعی متمر کز بود. وی همچنان اشغال عراق را آغاز کرد که جنگ افغانستان را تحت تأثیر قرار داد. سیاست‌های کابل و تصمیم‌های سیاسی آن در واشنگتن گرفته می‌شد. بعداً، دولت اوباما روی استفاده از نیرو تأکید کرد و همچنان زمینه را برای طالبان جهت باز نمودن دفتر سیاسی در قطر فراهم کرد و شمار نیروها را در افغانستان به بیش از ۱۰۰ هزار تن رساند.
با باز شدن دفتر سیاسی طالبان و روی کار آمدن ترامپ، جنگ از لحاظ نظامی به گفت‌وگو و مذاکره تغییر جهت داد. با این حال، تحولات اخیر در ایالات متحده و شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری توسط جو بایدن، سئوال‌های زیادی را در مورد سیاست آینده واشنگتن نسبت به مسائل جهانی مطرح کرده است.
در سیاست امریکا، دو نهاد برجسته و رقیب یکدیگر است؛ وزارت خارجه که مسئول اجرای سیاست خارجی است و وزارت دفاع که روی مسائل دفاعی متمرکز است.
در عصر ترامپ، وزارت خارجه امریکا نقش مهمی را در جنگ افغانستان بازی کرد. ۲۰ سال جنگ که با تیر و تفنگ آغاز شد، اکنون به نظر می‌رسد که با گفت‌وگو پایان می‌یابد. در اوایل سال جاری، ایالات متحده و طالبان توافق‌نامه دوحه را به هدف جنگ در افغانستان امضا کردند. طبق این توافق‌نامه، تمام نیروهای امریکایی تا ماه می سال ۲۰۲۱ باید از افغانستان خارج شوند، اما در تئوری، طالبان باید شرایط خاصی را عملی کنند.
با این حال، ترامپ در ماه اکتوبر اعلان کرد که می‌خواهد تمام نیروهای امریکایی تا کریسمس در خانه باشند که نشان داد ترامپ می‌خواهد تمام نیروهای امریکایی را از افغانستان خارج کند. اما پس از باخت وی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، استراتژی خروج کامل نیز تغییر کرد.
به دلیل تغییر ناگهانی سیاست امریکا و تسریع روند خروج، ناتو نسبت به پیامد‌های خروج شتاب‌زده از افغانستان ابراز نگرانی کرد. اما پیش‌بینی می‌شود زمانی که بایدن به طور رسمی مسئولیت را به دست گیرد، پنتاگون این تصمیم خروج را تغییر داده نیروی بیشتری، به ویژه قوای هوایی به افغانستان اعزام کند. بسیاری کارشناسان امریکایی بر این باورند که شرایط هنوز برای خروج نیروها مناسب نیست.
بایدن به تازگی در مصاحبه‌ای گفته است که می‌خواهد حضور نیروها را در افغانستان و عراق حفظ کند. وی از سوی ارتش تحت فشار است تا نیروها را در افغانستان نگه دارد. بایدن سعی خواهد کرد نسبت به طالبان سخت‌گیرتر باشد، مانند تهدید به عقب انداختن زمان خروج نیروهای امریکایی به منظور کاهش خشونت‌ها در این کشور. کاهش حضور نظامیان امریکایی در افغانستان همچنین بایدن را در موقعیت سختی قرار خواهد داد. انتظار می‌رود بخشی از نیروهای امریکایی به مدت طولانی در افغانستان بمانند.
با این همه، این مردم افغانستان است که رنج خواهند برد. اما آیا ایالات متحده واقعاً‌ نیروها را از افغانستان خارج می‌کند؟ جواب ساده است: نخیر. اول به این دلیل که به نظر می‌رسد جنگ پایان نمی‌یابد، زیرا نه طالبان و نه حکومت افغانستان در این مورد جدی هستند. دوم، سیاست دولت جدید امریکا احتمالاً به خاطر عدم پیشرفت در مذاکرات میان‌افغانی تغییر خواهد کرد. بنابر این، ایالات متحده جدول زمانی خروج را در نهایت تمدید خواهد کرد. با توجه به تاریخ افغانستان و به دلیل بی‌ثباتی در داخل افغانستان و بحران‌های سیاسی بین گروه‌های قومی، موفقیت در روند صلح این را می‌طلبد که تمام طرف‌ها در یک صفحه قرار گیرند؛ امری که دشوار است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا