آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

آیا داعش شاخه خراسان دشمن جدید امریکا در افغانستان است؟

به نظر می‌رسد دور دیگری از ردیابی و شکار شر آغاز شده است. اما تا کی ادامه می‌یابد و چه تاثیری بر منطقه خواهد داشت؟ شاید پیش‌بینی آن زود باشد، زیرا «این هرگز یک داستان ساده» نیست

نویسنده: عرفان راجا
منبع: دیلی صباح
ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید
چنانچه به نظر می‌رسد، داعش اکنون دشمن مشترک امریکا و طا-لبان است. آیا ایالات متحده و طا-لبان متحدان جدید در مبارزه با داعش شاخه خراسان خواهند شد؟ به خصوص پس از حمله مرگبار میدان هوایی بین‌المللی کابل.
ایالات متحده به طور حتم با تهدید تروریستی جدید در افغانستان مواجه است و در حالی که رییس جمهور جو بایدن اعلان کرد انتقام مرگ امریکایی‌ها را می‌گیرد، وی بر این باور بود که «هیچ شواهدی دال بر همدستی آن‌ها (داعش) با طالبان» وجود ندارد.
هشدار جو بایدن، یادآوری‌کننده سخنان جورج دبلیو بوش است که می‌گفت: «ما نمی‌بخشیم. من فراموش نمی‌کنم. ما شما را شکار می‌کنیم و وادارتان می‌کنیم بهایش را بپردازید».
این نشانه‌های واضح از شروع نبرد دیگر است. از زمان سقوط کابل به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱، چندین شخصیت نظامی برجسته و کارشناسان امنیتی در غرب همواره نسبت به ظهور دوباره گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش در افغانستان هشدار داده‌اند.
در چندین مقاله که از سوی گاردین منتشر شده است، «جیسن بورک» و چندین شخصیت نظامی برجسته، از جمله «ریچارد کمپ و جاناتان ایوانز» نسبت به «دورنمای حمله قریب‌الوقوع داعش شاخه خراسان» فراتر از مرزهای افغانستان هشدار داده‌اند.
این وضعیت ممکن بار دیگر منجر به نبرد طولانی و خونریزی در افغانستان شود. آیا می‌توان آن را متوقف کرد؟ این امر یک چالش بزرگ به نظر می‌رسد، عمدتاً به دلیل این‌که «تجارت پرسود جنگ» بقای سازندگان سلاح را تضمین می‌کند.
اگرچه، وضعیت آشکار امور افغانستان و ظهور مجدد داعش، یادآوری‌کننده این امر است که تسلیح، حمایت و مبارزه با گروه‌های افراطی در هر شکل آن کارساز نخواهد بود. با این حال، این فقط رویای مردم عادی است، نه حاکمان نامرئی و معامله‌گران اسلحه.
ایجاد داعش
تونی بلر نخست‌وزیر سابق بریتانیا در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان اعتراف کرد که جنگ عراق «به ظهور داعش کمک کرد» یا به عبارت دیگر بدون جنگ عراق، داعش هم در کار نبود.
هرچند پیش از گزارش تحقیقی «چیلکوت» بلر «عذرخواهی کرد» اما به قول معروف: «ابراز تاسف، مرده را زنده نمی‌کند». بدیهی است که هیچ‌کس نمی‌تواند مردم بی‌گناهی را که جان خود را به دست گروه‌های افراطی در عراق، سوریه، یمن، لیبیا، سومالیا و افغانستان از دست دادند، نمی‌تواند زنده کند؛ گروه‌هایی که از سوی ایالات متحده و متحدانش ایجاد، حمایت و مسلح شدند.
در حالی که رسانه‌های غرب پس از حمله انتحاری داعش بر میدان‌هوایی کابل، محتویات بی‌شماری را در باره داعش و طا-لبان منتشر کردند، اما اکثریت آن‌ها اطلاع‌دهی در باره کسانی که همین گروه‌ها را ایجاد و حمایت کردند، عمداً نادیده گرفتند.
جنرال واسلی کلارک یک فرمانده نظامی بلندپایه ایالات متحده که به عنوان فرمانده ارشد ناتو خدمت کرده است، به اشتباهات امریکا در خاورمیانه و فراتر از آن اعتراف کرد.
بسیاری از رسانه‌های غربی تصاویری از افغان‌های در حال فرار را منتشر کردند تا به جهان نشان دهند که طا-لبان «شرارت» بازگشت.
به نظر می‌رسد دور دیگری از ردیابی و شکار شر آغاز شده است. اما تا کی ادامه می‌یابد و چه تاثیری بر منطقه خواهد داشت؟ شاید پیش‌بینی آن زود باشد، زیرا «این هرگز یک داستان ساده» نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا