آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

آیا رسوایی انتخاباتی در قندهار هم تکرار خواهد شد؟

قندهار به تناسب کل کشور یک حوزه کوچک است و نباید کمیسیون انتخابات در برگزاری انتخابات با مشکل مواجه شود. رهبری کمیسیون انتخابات بایستی از تجربه روز شنبه و یکشنبه درس عبرت گرفته و برای رفع ضعف‌هایش چاره اندیشی نموده باشد.


امروز شنبه ۵ عقرب انتخابات پارلمانی در ولایت قندهار برگزار شد. یک عضو کمیسیون انتخابات خبر می‌دهد که تمامی آماده‌گی‌ها در این مورد اتخاذ شده است. به علت ترور جنرال رازق، انتخابات پارلمانی ۲۸ میزان به ۵ عقرب به تعویق افتاد. هر چند کمیسیون روی آماده‌گی‌ها تاکید می‌کند اما نامزدان انتخابات پارلمانی حوزه قندهار نگرانند و می‌گویند که نباید رسوایی انتخاباتی در قندهار تکرار شود.
نهادهای ناظر بر انتخابات می‌گویند که انتخابات روز شنبه با ۵ هزار مشکل همراه بود. کمیسیون رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی اعلام کرده که کمیسیون انتخابات نتوانسته روند انتخابات را به درستی مدیریت کند. آنچه از انتخابات بیرون آمد روشن شد که کمیسیون انتخابات دچار ضعف مدیریتی بوده و به همین علت انتخابات ۲۸ میزان به گونه ناقص اجرا شده است. کمبود اوراق رای‌دهی، با تاخیر باز شدن مراکز، نرسیدن و کار نکردن دستگاه‌های بایومتریک در روز انتخابات از عمده‌ترین چالش‌ها به شمار می‌رود که در روز شنبه تجربه شد. گزارش ناظرین انتخاباتی می‌گوید که بسیاری از نامزدان کمیسیون انتخابات بلد نبودند که از دستگاه‌های بایومتریک چطور استفاده نمایند.
بربنیاد گزارش‌ها نزدیک به یک هزار رای بایومتریک نشده به صندوق انتخابات ریخته شده. اکنون این موضوع به یک جنجال تازه برای این کمیسیون مبدل گردیده است. کمیسیون زیر فشار احزاب و نیروهای سیاسی قرار دارد. خواست احزاب این است آرایی که از مجرای بایومتریک نگذشته است باید باطل شمرده شود.
به باور نویسنده، قندهار به تناسب کل کشور یک حوزه کوچک است و نباید کمیسیون انتخابات در برگزاری انتخابات با مشکل مواجه شود. رهبری کمیسیون انتخابات بایستی از تجربه روز شنبه و یکشنبه درس عبرت گرفته باشد و برای رفع ضعف‌هایش چاره اندیشی نموده باشد. انتظاری که از کمیسیون انتخابات وجود داشت برآورده نشد. شوربختانه کمیسیون انتخابات عملکرد قناعت بخش نداشت و این مسئله موجب شد که مردم یک بار دیگر به رفتن شان پای صندوق‌های رای شک کنند.
در قندهار باید مراکز رای دهی سر وقت تعیین شده باز شود و کوشش شود که از دستگاه‌های بایومتریک کار گرفته شود.
کمیسیون انتخابات نباید اجازه بدهد که آرای بایومتریک نشده به صندوق ریخته شود.
در کنار این ها، بحث امنیت انتخابات نیز مهم است. در صورتی که امنیت تامین نباشد مردم نمی‌توانند در این پروسه ملی حضور گسترده داشته باشند.
با ترور جنرال رازق، این نگرانی وجود دارد که قندهار و حوزه جنوب کشور ناامن شود.
نیروهای امنیتی بایستی شرایطی را فراهم کنند که مردم با خیال راحت شرکت کند و از حق رای شان استفاده کنند.
اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا