آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثتحلیلسیاست

آیا صلح به این زودی در افغانستان برقرار خواهد شد؟

اسلام‌آباد رسماً تسهیل و کمک به این جنگجویان را انکار می‌کند و می‌گوید جلوگیری از عبور افراد از مرز نفوذ‌پذیر با وجود حصار ۸۰۰ کیلومتری دشوار است. با این حال، این کشور بالای این گروه شورشی نفوذ دارد.

برای مردم افغانستان که وارد یک زمستان سرد می‌شوند، سال جدید میلادی می‌تواند خبرهای خوشی داشته باشد، چنانچه گزارش‌ها حاکی از آن است که رهبری طالبان با آتش‌بس چند روزه موافقت کرده‌ است(جدیداً این موضوع از سوی طالبان رد شد) و امیدها نسبت به حل و فصل درگیری ۱۸ ساله افزایش یافت.
در حالی که ایالات متحده بیش از یک سال با طالبان در حال مذاکره است، این گروه شورشی حمله به سربازان امریکایی و نیروهای امنیتی افغانستان را در این مدت متوقف نکرد و ایتلاف امریکایی هم فعالیت‌های خود را علیه این گروه توقف نداد.
امریکا همچنان در جریان مذاکرات سربازان خود را از دست داد – ۲۰ تن در سال ۲۰۱۹ کشته شد – چنانچه دولت رییس جمهور ترامپ در تلاش برای پیدا نمودن راهی برای خروج از این جنگ طولانی است.
خبرها در مورد آتش‌بس پیشنهاد شده از دو منبع سرچشمه می‌گیرد – نخست وال استریت جورنال در ۲۷ دسمبر و سپس اسوشیتدپرس روز یک‌شنبه گذشته.
اما طالبان عاجل اعلان کردند که چنین آتش‌بسی اعلام نشده است.
طالبان همواره بر خروج کامل حدود ۱۲ هزار سرباز امریکایی و دیگر سربازان خارجی پافشاری کرده‌اند تا اینکه آتش‌بس برقرار شود.
چندین دور گفت‌وگو در دوحه پایتخت قطر، تاکنون به حملات مرگبار طالبان و حملات تلافی‌جویانه امریکا که در آن هزاران غیرنظامی کشته شده‌ است، نقطه پایان نگذاشته است.
زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا در امور صلح افغانستان که مأموریت مذاکره با طالبان را دارد، پس از حمله این گروه بر پایگاه‌ هوایی بگرام، مذاکرات را در ۱۳ دسمبر متوقف کرد.
خلیلزاد با بیان این که مذاکرات به خواست طالبان برای رایزنی با رهبری گروه متوقف شده، در توییتی گفت:«‌ طالبان باید نشان دهند كه مایل هستند و می‌توانند به خواست مردم افغانستان برای صلح پاسخ دهند.»
این همه چی معنا می‌دهد؟
پس از آن که ایالات متحده طالبان را در سال ۲۰۰۱ سرنگون کرد، هزاران تن – بیشتر افراد ملکی افغانستان – کشته شده‌اند.
دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا می‌خواهد سربازان امریکایی را که نقش مهمی در توقف طالبان برای سرنگون کردن حکومت تحت حمایت بین‌المللی کابل ایفا کرده، از این کشور خارج سازد.
ایالات متحده در توافق‌نامه صلح از طالبان انتظار دارد تا اطمینان دهند که افغانستان به عنوان پایگاه گروه‌های تروریستی استفاده نمی‌شود.
هر گونه توافق با امریکا در نهایت زمینه را برای مذاکرات مستقیم بین طالبان و حکومت افغانستان که تاکنون به حاشیه برده شده، مساعد خواهد ساخت.
این گروه شورشی به دنبال آزادی جنگجویانش از زندان، تغییرات در قانون اساسی تا دیدگاه‌های اسلامی آنان انعکاس داده شود و حذف نام رهبرانش از لیست سیاه، است.
طالبان تاکنون از ملاقات با مقامات حکومت افغانستان سر باز زده و می‌گویند که آن‌ها نخست جدول زمانی برای خروج سربازان امریکایی را می‌خواهند.
این گروه همچنان حکومت را در کابل مشروع نمی‌داند.
رییس جمهور اشرف غنی قبلاً با توافق در مورد اصلاح قانون اساسی، اجازه شرکت در انتخابات و حذف نام آن‌ها از لیست سیاه، امتیازاتی به طالبان داده است.
بر اساس بررسی اخیر بنیاد آسیا، عدم محبوبیت روزافزون دولت غنی به نفع طالبان بوده است که از حمایت بیش از نیم جمعیت در برخی ولایت‌ها برخوردار است.
شورشیان بیشتر متشکل از جنگجویان طبقه پست جامعه و مسلح با کلاشنیکوف‌های زنگ‌زده و لباس‌های کهنه هستند که به خاطر ناکارآمدی حکومت در ارائه خدمات اولیه به عنوان بدیل، مشروعیت خود را در بین مردم افغانستان به دست آورده‌اند.
ارتباط پاکستان
رهبران طالبان مدت‌هاست پناه‌گاه امنی در پاکستان پیدا کرده‌اند که ایالات متحده و افغانستان آن کشور را متهم به کمک به شورشیان می‌کنند.
اسلام‌آباد رسماً تسهیل و کمک به این جنگجویان را انکار می‌کند و می‌گوید جلوگیری از عبور افراد از مرز نفوذ‌پذیر با وجود حصار ۸۰۰ کیلومتری دشوار است. با این حال، این کشور بالای این گروه شورشی نفوذ دارد.
پاکستانی‌ها تقریباً در تمام جلسات مربوط به طالبان حضور داشته‌اند. با گذشت سال‌ها، رهبران طالبان نیز با گذرنامه‌های پاکستانی به خارج از کشور سفر کرده‌اند.
جنبش طالبان به طور گسترده‌ از قوم پشتون تشکیل شده‌؛ قومی که در هر دو طرف مرز افغانستان-پاکستان زندگی می‌کنند.
در طرف پاکستان، برخی از آن‌ها به راه‌اندازی درخواست برای حقوق بیشتر و ختم عملیات نظامی که به منظور از بین بردن تروریستان در مناطق تحت سیطره پشتون‌ آغاز شده بود، دست به دست هم دادند.
پاکستان همچنین توسط عربستان سعودی و امارات متحده عربی تحت فشار است تا بتواند برای پایان دادن به جنگ که در آن هزاران غیرنظامی کشته شده‌اند، راهی پیدا کند.

بسیاری از مقامات امریکایی درگیر در امور افغانستان می‌گویند که اسلام‌آباد با گرفتن کمک‌های امریکا و همزمان پشتیبانی از طالبان دو رویی کرده است. پاکستان این اتهامات را رد می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا