آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

آیا طالبان می‌توانند تهدید داعش را از بین ببرند؟

طا-لبان پیش از مذاکرات مستقیم دو طرف در آخر هفته گذشته، همکاری با امریکا علیه داعش را رد کرده‌اند. مسیر آینده داعش در افغانستان تا حد زیادی به توانایی آن در جذب اعضای بیشتر و پیروزی بر بخش‌های وسیعی از مردم بستگی دارد


منبع: تری-سیتی هرالد
با قدرت گرفتن طا-لبان در افغانستان، دشمن جدیدی در حال ظهور است. گروه داعش تهدید می‌کند که مرحله خشونت آمیز دیگری را آغاز خواهد کرد. اکنون که سربازان امریکایی و دولت متحدشان در افغانستان رفته‌اند، طالبان این بار نقش دولت را ایفا می‌کنند.
طا-لبان در دورهای پیاپی مذاکرات صلح به ایالات متحده وعده دادند که این گروه افراطی را تحت کنترول نگه دارد. بر اساس توافق نامه ۲۰۲۰ امریکا و طا-لبان، طا-لبان تضمین کردند که افغانستان به پناهگاه گروه های تروریستی که امریکا یا متحدانش را تهدید می‌کنند تبدیل نخواهد شد.
اما با افزایش ناگهانی حملات داعش از زمان تسلط طا-لبان در ۱۵ آگست، مشخص نیست که آیا آنها می‌توانند به تعهد خود عمل کنند یا خیر. داعش حملات مرگباری را در کابل، کندز و ولایات شرقی و شمالی انجام داده و در حملات کوچکی نیز جنگجویان طا-لبان را هدف گرفته است.
اندرو ماینز محقق برنامه افراط گرایی در دانشگاه جورج واشنگتن در این باره می‌گوید: «از لحاظ تاریخی، اکثر حملات داعش دولت را مورد هدف قرار داده است. اکنون که حضور ایالات متحده و بین‌المللی عمدتاً از بین رفته است، آنها باید به دنبال دولت بروند و دولت طا-لبان است».
هم طا-لبان و هم داعش از نسخه‌های شدید قوانین شریعت اسلامی حمایت می‌کنند و از تاکتیک‌هایی مانند بمب گذاران انتحاری استفاده کرده‌اند. اما وقتی داعش بر خاک سوریه و عراق حکومت می‌کرد وحشیانه تر بود و مجازات‌های وحشتناک تری را نسبت به طا-لبان اعمال می‌کرد. تفاوت‌های ایدئولوژیکی کلیدی نیز بین آنها وجود دارد.
ابراهیم باعث مشاور گروه بین‌المللی بحران گفت: «شدت و وسعت حملات نشان دهنده ظرفیت و سطح دسترسی ملی است که طا-لبان را شگفت زده کرده است. داعش تهدیدی کوتاه مدت نیست».
ممکن است مدتی طول بکشد تا داعش دوباره بتواند قلمرو را در اختیار بگیرد. هدف فوری آن ایجاد بی‌ثباتی در طا-لبان و درهم شکستن چهره این گروه به عنوان نگهبان امنیت است.
طا-لبان پیش از مذاکرات مستقیم دو طرف در آخر هفته گذشته، همکاری با امریکا علیه داعش را رد کرده‌اند. مسیر آینده داعش در افغانستان تا حد زیادی به توانایی آن در جذب اعضای بیشتر و پیروزی بر بخش‌های وسیعی از مردم بستگی دارد. آنها از بدو تاسیس اعضای طا-لبان را شکار می‌کردند.
حمله روز جمعه مسجد در کندز فرصتی بود تا طالبان تصویری جدید از قدرت دولتی ارائه دهند. طالبان به سرعت وارد عمل شد، نیروهای ویژه صحنه را کنترول کردند و تحقیقات آغاز شد، فرمانده پولیس ولایت نیز وعده‌هایی برای محافاظت از اقلیت‌ها دادند. اما زمان توانایی آن‌ها در کنترول طا-لبان را نشان خواهد داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا