آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

آیا قانون اساسی خط سرخ مذاکرات صلح است؟

چندی پیش رسانه‌های امریکایی به نقل از زلمی خلیلزاد، نوشتند که آقای خلیلزاد، نقشه‌ای را به طالبان پیشکش کرده است که در آن تعلیق انتخابات ریاست جمهوری، ایجاد اداره موقت و تعدیل قانون اساسی که در آن نظرات طالبان لحاظ شود؛ گنجانده شده است.


در روند گفت‌وگو با گروه طالبان به منظور پایان جنگ، یک مسئله جدی حفظ قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان است. حکومت افغانستان و تمامی نیروهای سیاسی به شمول افکار عمومی کشور تاکید شان حفظ قانون اساسی است.
باری محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور گفت که در روند مصالحه با طالبان قانون اساسی، ( خط قرمز ) است. شام روز گذشته، جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحده امریکا، اعلام کرد که بحث خروج نیروهای امریکایی از افغانستان مطرح نیست و این کشور نمی‌خواهد افغانستان بار دیگر لانه هراس‌افکنان گردد.
وزیر دفاع امریکا گفته، طالبان برای انجام مذاکره باید از کشتار مردم دست بکشند، با گروه القاعده قطع رابطه کنند و قانون اساسی افغانستان را بپذیرند. به نظر می‌رسد اکنون امریکایی‌ها پذیرفته‌اند که باید به خواست حکومت افغانستان احترام بگذارد.
شاه‌حسین مرتضوی از سخنگویان ریاست جمهوری هم روی قانون اساسی و خواست حکومت در روند گفت‌وگو ها تاکید کرد. چندی پیش رسانه‌های امریکایی به نقل از زلمی خلیلزاد، نوشتند که آقای خلیلزاد، نقشه‌ای را به طالبان پیشکش کرده است که در آن تعلیق انتخابات ریاست جمهوری، ایجاد اداره موقت و تعدیل قانون اساسی که در آن نظرات طالبان لحاظ شود؛ گنجانده شده است. اما آقای خلیلزاد، چنین نقشه‌ای را رد کرده. برای طالبان کنفرانس بُن، افغانستان پس از آن و قانون اساسی مورد تایید نیست.
در نشست مسکو نماینده‌گان این گروه گفتند که قانون اساسی کابل، سد کلان برای پایان جنگ است. این که حرف حکومت افغانستان و امریکا در موضوع مذاکره با گروه طالبان، یک دست باشد، مایه خوشبینی است. امریکا از بزرگترین حامیان کابل و از بازیگران جنگ افغانستان هر قدر با کابل هماهنگ باشد، نتیجه بخش خواهد بود. وقتی در روند صلح حفظ قانون اساسی فعلی خواست کابل و واشنگتن باشد، طالبان ناگزیرند که کوتاه بیایند.
با این همه، دیده شود که سر انجام روند مصالحه با مخالفان مسلح دولت چه خواهد بود.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا