آخرین اخبارافغانستانتحلیلخبر های مهمسیاست

آیا محب قربانی خواست غنی خواهد شد؟

دیده می‌شود که حمدالله محب مشاور شورای امنیت ملی کشور قربانی خواست رییس جمهور غنی شده است و حتی ممکن است یا کنار برود یا ناگزیر به استعفا شود

اظهارات تازه و حمله لفظی حمدالله محب بالای زلمی خلیلزاد نماینده ارشد وزارت امور خارجه امریکا برای پروسه صلح افغانستان، روابط کابل و واشنگتن را آسیب زده است.
حمدالله محب مشاور شورای امنیت ملی کشور به تازگی در سفر به امریکا بالای زلمی خلیلزاد حمله لفظی کرد و آقای خلیلزاد را متهم ساخت که در روند گفت‌وگوهای صلح دنبال اهداف شخصی خویش بوده و در پی ایجاد اداره موقت در افغانستان است.
یک عضو ارشد وزارت خارجه امریکا خیلی فوری واکنش نشان داد و گفت اظهارات مشاور شورای امنیت افغانستان ممکن است روابط دو کشور را آسیب بزند.
روز گذشته یک رسانه غربی به نقل از معیین سیاسی وزارت خارجه امریکا گزارش کرد که ایالات متحده امریکا تمام روابطش را با شورای امنیت ملی و آقای حمدالله محب قطع کرده است.
یک انتقاد مشاور شورای امنیت این بود که امریکا جزئیات روند گفت‌وگوهای صلح را با حکومت افغانستان شریک نمی‌سازد.
در چند ماه گذشته، دپیلمات‌های امریکا در دوحه پایتخت قطر سرگرم گفت‌وگو با گروه طالبان بوده و حکومت افغانستان در این نشست‌ها حضور غایب داشته است.
تا این جای کار دیده می‌شد که حکومت افغانستان در روند صلح با امریکا دچار اختلاف نظر عمیق است. رییس جمهور غنی تاکنون به گونه روشن از این اختلافات چیزی به زبان نیاورده است.
رییس جمهور غنی کوشیده که بسیار با تعارف و دپیلماسی بگوید که در روند گفت‌وگوهای صلح با امریکا اختلاف نظر دارد.
امریکایی‌ها برای رسیدن به توافق با طالبان عجله دارند ولی رییس جمهور غنی تاکید دارد که برای رسیدن به صلح پنج سال زمان نیاز است و حکومت افغانستان و مردم آن به دنبال رسیدن به صلح پایدار است.
آقای محب به امریکا سفر کرده بود تا در مورد استراتژی امریکا در روند صلح با مقامات ارشد این کشور گفت‌وگو کند که این طور نشد و اظهارات مشاور شورای امنیت وضعیت را بدتر ساخت.
پس از حمله لفظی مشاور شورای امنیت کشور بالای زلمی خلیلزاد، گزارشاتی وجود داشت که ریاست جمهوری از حضور آقای محب در شورای امنیت معذرت بخواهد یا حداقل او را به گونه جدی مواخذه نماید.
سکوت رییس جمهور غنی نشان می‌دهد که پشت حمله لفظی حمدالله محب بر یک دپیلمات ارشد امریکایی شخص آقای غنی حضور دارد.
در چند ماه اخیر، بحث شکل‌گیری اداره موقت در افغانستان مطرح می‌شود که رییس جمهور غنی از مخالفان جدی این طرح است. آقای غنی باری گفته بود که طرح ایجاد حکومت موقت در بیرون از کشور ریخته می‌شود و برای افغانستان پاسخگو نیست.
امریکایی‌ها تاکنون حرفی از شکل‌گیری اداره موقت نگفته‌اند. سخنان مشاور شورای امنیت ملی کشور این خبر را می‌رساند که بلی امریکا خواهان شکل‌گیری اداره موقت است.
دولت جدید امریکا به رهبری دونالد ترامپ برای رسیدن به توافق با طالبان و خروج از افغانستان عجله دارد.
برای آقای ترامپ و دولت او برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان به مقایسه رسیدن به توافق با طالبان مهم نیست.
در این میان رییس جمهور غنی یک سره پافشاری روی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دارد و سعی دارد برای بار دیگر به قدرت برسد. براساس جدول زمانی کمیسیون انتخابات، قرار است این انتخابات در ۲۹ سرطان سال آینده برگزار شود و آقای غنی از نامزدان این انتخابات است.
رییس جمهور غنی که دوست دارد بار دیگر به کرسی ریاست جمهوری به عنوان رییس جمهور تکیه بزند، با شکل‌گیری حکومت موقت مخالف است و خواهان برگزاری انتخابات در زمان معین آن است.
آقای غنی از چندی به بدین سو به سفر های ولایتی آغاز کرده است و سرگرم جلب حمایت مردم است.
با این وجود، دیده می‌شود که حمدالله محب مشاور شورای امنیت ملی کشور قربانی خواست رییس جمهور غنی شده است و حتی ممکن است یا کنار برود یا ناگزیر به استعفا شود.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا