آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

آیا نشست تهران معادلات منطقه را برهم می‌زند؟

به احتمال زیاد روسیه در چارچوب جنگ استخوان شکن با واشنگتن، پیشنهاد دادن سلاح به ایران را مطرح کند؛ سلاح‌هایی مانند سامانه موشکی اس ۴۰۰ که پیش از این از دادن آن به تهران امتناع می‌کرد

آیا نشست تهران معادلات منطقه را برهم می‌زند؟

اگر شرایط کنونی نبود، نشست روزسه شنبه(۲۸ سرطان) تهران در چارچوب روند آستانه از اهمیت کنونی خود برخوردار نمی‌شد؛ زیرا این نشست بعد از نشست سران در جده( امریکا و هم پیمانان عرب آن) که روز شنبه گذشته بود، برگزار شد. برخی تحلیلگران و ناظران بر این باورند که نشست تهران در پاسخ به نشست جده بود البته این نظر، دلیل عینی ندارد به ویژه اینکه به نظر می‌رسد روسیه خواهان تفاهم با ریاض و روابط قوی با امارات و دیگر کشورهای حاضر در نشست جده است؛ کشورهایی که برخلاف خواسته واشنگتن تاکنون از محکومیت حمله روسیه به اوکراین و پایان دادن به توافق «اوپک پلس» خودداری کرده‌اند.
نشست تهران اولین نشست روند آستانه بعد از حمله روسیه به اوکراین در فبروری گذشته به شمار می‌رود و علی‌رغم اینکه این نشست قاعدتاً باید درخصوص بررسی وضع سوریه باشد با توجه به شرایط موجود کسی هم انتظار نداشت که مسئله سوریه در این نشست همه اولویت‌ها را به خود اختصاص دهد به ویژه اینکه احتمال عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه کاهش یافته است و مسائل مهم تری مانند جنگ اوکراین، پرونده هسته‌ای ایران، مسئله انرژی و غذا و امور مهم دیگر به وجود آمده است که فکر طرف‌های حاضر در نشست را به خود مشغول کرده و هرکدام از آن ها محاسبات و انتظارات متفاوتی نسبت به این امور دارند.
علی‌رغم اینکه نشست در تهران برگزار شد اما به نظر می‌رسد که روسیه اهمیت بیشتری برای آن قائل بوده و روی آن حساب باز کرده است، روسیه به دلیل بحران اوکراین و تحریم‌های بی‌سابقه‌ای که علیه آن وضع شده است هیچگاه به اندازه امروز به ایران و ترکیه نیاز نداشته است. مسکو چه بسا برای اولین بار امیدوار است که روابط خود با تهران را به سطح استراتژیک برساند، این کشور با توجه به برهم خوردن روابطش با غرب در تلاش است که پیشنهاد تشکیل ایتلافی راهبردی را با ایران مطرح کند و به طور کلی هرگونه اقدام در راستای اصلاح روابط با غرب از طریق احیای توافق هسته‌ای را کنار بگذارد و این امر در سایه انزوا و تحریم هایی است که با آنها مواجه است.
به احتمال زیاد روسیه در چارچوب جنگ استخوان شکن با واشنگتن، پیشنهاد دادن سلاح به ایران را مطرح کند؛ سلاح‌هایی مانند سامانه موشکی اس ۴۰۰ که پیش از این از دادن آن به تهران امتناع می‌کرد. اگر ایران به این سامانه موشکی دست یابد مسیر مذاکرات هسته‌ای تغییر خواهد کرد زیرا در این صورت می تواند دفاعی قوی برای تاسیسات هسته‌ای خود فراهم کند. این امر تاثیرات گسترده‌ای بر روابط روسیه با اسراییل و غرب خواهد گذاشت و تمام فرصت های بازگشت به برجام را از بین خواهد برد زیرا تمام قواعد بازی مذاکرات میان تهران و واشنگتن را تغییر خواهد داد. همچنین بر اساس گزارش های مقامات امریکایی روسیه به دنبال دستیابی به پهپادهای ایرانی است تا در جنگ اوکراین از آن ها استفاده کند. دو کشور تحت تحریم امریکا(ایران و روسیه) تلاش می‌کنند که درخصوص دور زدن تحریم‌ها با هم همکاری و هماهنگی داشته باشند و فرصت تجارت بین خود به دور از سیستم دالر را تقویت کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا