آخرین اخبارافغانستانتحلیلترجمهسیاست

آیا پاکستان در مهار تی‌تی‌پی مصمم است؟

او در نوعی تهدید پنهان استدلال کرد که چنین اظهاراتی بی‌اعتمادی ایجاد می‌کند که به نفع هیچکس نیست. وی همچنین گفت که رهبران تی‌تی‌پی در افغانستان نه، بلکه در پاکستان زندگی می‌کنند

حمایت ایالات متحده از حق پاکستان برای محافظت از شهروندانش در برابر تحریک طا-لبان پاکستان (TTP) و اقدام علیه مخفی‌گاه‌های آن‌ها در افغانستان مطابق قوانین بین‌المللی است.

هفته گذشته، بالاترین مجمع امنیتی و سیاست خارجی پاکستان پیام صریح به طا-لبان افغانستان ارسال کرد و هشدار داد که پاکستان به همسایگانش اجازه نخواهد داد که برای تروریست‌ها پناهگاه فراهم کنند. شورای امنیت ملی تصمیم گرفت با تحریک طا-لبان پاکستان هیچ نوع مذاکره‌ای انجام ندهد و هیچ امتیازی به آن‌ها ندهد.

علاوه بر این، گفت‌و‌گوها فقط باید با طا-لبان افغان انجام شود، زیرا رهبری تحریک طا-لبان پاکستان در این کشور مستقر است. اداره ملی مبارزه با تروریزم (NACTA) پاکستان فعال خواهد شد، کمیته‌های عالی ولایت‌ها بازسازی و ظرفیت‌های اداره مبارزه با تروریزم (CTD) خیبر پختونخوا و بلوچستان افزایش خواهد یافت.

با این حال، طا-لبان افغان ادعاهایی مبنی بر پناه‌ دادن به تحریک طا-لبان پاکستانی را رد کرده و نسبت به هرگونه حمله فرامرزی هشدار داد. در پاسخ، پاکستان شواهدی ارایه کرده است که نشان می‌دهد رهبران تحریک طا-لبان پاکستان در افغانستان مستقر هستند و حملات افراط‌گرایان را در پاکستان طراحی و هدایت کرده‌اند.

در جون ۲۰۲۲، دولت پاکستان و تحریک طا-لبان پاکستان در کابل در مورد آتش‌بس مذاکره کردند. این توافق به تاریخ ۲۸ نوامبر زمانی که تی‌تی‌پی حملات خود را در سراسر پاکستان آغاز کرد، از بین رفت. این امر با تشدید فعالیت‌های خشونت‌آمیز توسط ستیزه‌جویان قومی در بلوچستان که رسماً با تی‌تی‌پی رابطه برقرار کرده، همراه شد.

رویداد مرکز تحقیقات اداره مبارزه با تروریزم پولیس خیبر پختونخوا و تلاش برای حمله انتحاری در اسلام‌آباد، زنگ خطر را بیشتر به صدا درآورد.

حمایت ایالات متحده از حق پاکستان برای محافظت از شهروندانش در برابر تی‌تی‌پی و اقدام علیه مخفی‌گاه‌های آن‌ها در افغانستان نشانه روشنی است که جامعه بین‌المللی در برابر تروریزم موضع می‌گیرد. پیام پاکستان به طا-لبان افغان یادآوری قوی از این امر است که هیچ نوع تروریزم را تحمل نخواهد کرد و تمام اقدامات لازم را برای محافظت از مردم خود انجام خواهد داد.

رانا ثناءالله وزیر داخله پاکستان در مصاحبه‌ای گفت که کمیته امنیت ملی تصمیم گرفته در صورتی که طا-لبان افغان علیه مخفی‌گاه‌های تی‌تی‌پی (TTP) اقدامی نکنند، پاکستان حق دارد این پناهگاه‌ها را طبق قوانین بین‌المللی از بین ببرد.

حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان نخستین کسی بود که واکنش نشان داد و مدعی شد پاکستان به دلیل سیاست‌های خود با این بحران مواجه شده است. او از اسلام‌آباد خواست تا به جای توسل به زور، سیاست متمدنانه را دنبال و روابط مثبت با افغانستان را حفظ کند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طا-لبان افغان نیز در پاسخ گفت که آن‌ها خواستار روابط مثبت با پاکستان و همه کشورهای همسایه هستند، اما اسلام‌آباد باید از اظهارات تحریک‌آمیز و بی‌اساس خودداری کند.

او در نوعی تهدید پنهان استدلال کرد که چنین اظهاراتی بی‌اعتمادی ایجاد می‌کند که به نفع هیچکس نیست. وی همچنین گفت که رهبران تی‌تی‌پی در افغانستان نه، بلکه در پاکستان زندگی می‌کنند.

با این حال، بیانیه شورای امنیت ملی پاکستان حاکی از آن است که این کشور نسبت به موضع طا-لبان افغان قانع نشده و مصمم است بدون توجه به واکنش طا-لبان افغان علیه مخفی‌گاه‌های تی‌تی‌پی اقدام کند.

به این ترتیب، خواجه آصف وزیر دفاع پیشین این کشور تاکید کرد که به رغم امضای توافق‌نامه دوحه از سوی طا-لبان از خاک افغانستان برای انجام حملات علیه پاکستان استفاده می‌شود. خواجه آصف خاطرنشان کرد که این وظیفه طا-لبان افغان است تا از ایجاد هرج و مرج توسط تروریست‌ها جلوگیری کند.

وی همچنین پافشاری کرد که اظهارات وزارت دفاع طا-لبان بی‌اساس است، زیرا تی‌تی‌پی در پاکستان نه حضور دارد و نه منطقه‌ای را تحت کنترول دارد.

در بحبوحه تشدید تنش‌ها بین دو کشور، طا-لبان افغان به عمد سیم‌های خاردار در امتداد خط دیورند (مرز بین‌المللی) را قطع می‌کنند که حمایت قبایل ساکن در مرز را به دست آورند. زیرا قبایل پشتون ساکن در دو طرف به دلیل حصارکشی‌ها با مشکلات شدید اقتصادی و اجتماعی روبرو هستند. در حالی که پاکستان حق دارد برای نیازهای امنیت ملی خود، مرزها را حصار بکشد، مهم است که مشکلات مردم ساکن در این منطقه را نیز در نظر گیرد.

برای اسلام‌آباد ضروری است که قبل از هر اقدامی اعتماد قبایل پشتون را جلب و نگرانی‌های آن‌ها را در مورد حصارها برطرف کند. اسلام‌آباد قبلاً وعده داده بود که نقاط ورود مشروع مرزی را در امتداد خط دیورند فراهم کند.

با توجه به اینکه هدف طا-لبان افغان تحریک ناسیونالیزم قومی پشتون برای جنگ با پاکستان و دامن زدن به احساسات ضد اسلام‌آباد است، اهداف آن‌ها روشن است. این امر همچنین توجهات به ناکامی‌های حکومت‌داری شان را منحرف می‌کند و از طرف دیگر باعث تقویت، حمایت و جذب نیرو برای تی‌تی‌پی TTP در میان قبایل می‌شود.

با این وجود، پاکستان حق محافظت از شهروندان خود را دارد و در تعهد خود برای اقدام قاطع علیه پناهگاه‌های تی‌تی‌پی در افغانستان مصمم است.

نویسنده

جان اچکزی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا