آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

آیا کمیسیون انتخابات توانایی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را دارد

اگر طرف‌های سیاسی روی تشکیل یک کمیسیون با ظرفیت و بی‌طرف به توافق نرسند، بهتر است که مدیریت انتخابات سال آینده به یک نهاد کارآزموده بین‌المللی سپرده شود تا بحران انتخابات ۱۳۹۳ و انتخابات پارلمانی ماه میزان دوباره تکرار نشود.


این روزها، گزارش‌هایی به نشر رسیده است که خبر می‌دهد انتخابات ریاست جمهوری به تعویق افتاده است. حرف کمیسیون انتخابات و حکومت افغانستان این است: انتخابات در ۳۱ حمل سال آینده برگزار خواهد شد. بحث شکل‌گیری اداره موقت و روند مصالحه با گروه طالبان اندکی روی موضوع انتخابات ریاست جمهوری سایه انداخته است.
تکت‌های انتخاباتی در آستانه شکل‌گیری بود که یکباره حرف ایجاد اداره موقت مطرح شد. در وصف رسوایی انتخابات پارلمانی از سوی کمیسیون‌های انتخاباتی، به ویژه کمیسیون انتخابات، ایتلاف بزرگ ملی و جریان‌های سیاسی می‌گویند که با این کمیسیون به طرف انتخابات ریاست جمهوری نمی‌رویم.
حرف اساسی این خواهد بود که انتخابات ریاست جمهوری در تاریخی که برگزار شود، کار کمیسیون فعلی نیست.
کمیسیون فعلی نمی‌تواند ازپس برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بر آید. به سود هیچ آدرس نیست که کمیسیون کنونی، انتخابات ریاست جمهوری دور جدید را برگزار نماید. این کمیسیون در کنار آن که یک نهاد مستقل نیست، ده‌ها چالش دیگر نیز دارد.
برگزاری انتخابات و اصلاحات انتخاباتی از توانایی و ظرفیت این کمیسیون بالا است. این حرف را کمیسیون های انتخاباتی نیز باید درک کنند.
در انتخابات ریاست جمهوری نباید بار دیگر به سمت بحران برویم. حکومت افغانستان برای انجام یک انتخابات شفاف، بایستی تن به اصلاحات انتخاباتی بدهد.
اکنون اولویت باید ایجاد یک کمیسیون با مسئولیت و ظرفیت و اصلاحات انتخاباتی باشد نه چیزی دیگر. کمیسیون انتخابات هنوز پرونده انتخابات پارلمانی را نبسته است که در مورد انتخابات ریاست جمهوری تصمیم بگیرد.
دو موضوع باید مد نظر باشد در رابطه به برگزاری انتخابات ریاست جمهور بهار سال آینده.
اول- باید ارگ و دیگر جریان‌های سیاسی برای تشکیل یک کمیسیون انتخابات با ظرفیت و با صلاحیت که قناعت تمام جوانب سیاسی را فراهم بتواند، توافق کنند.
دوم- اگر طرف‌های سیاسی روی تشکیل یک کمیسیون با ظرفیت و بی‌طرف به توافق نرسند، بهتر است که مدیریت انتخابات سال آینده به یک نهاد کارآزموده بین‌المللی سپرده شود تا بحران انتخابات ۱۳۹۳ و انتخابات پارلمانی ماه میزان دوباره تکرار نشود.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا