آخرین اخباراسلایدشوپاکستانجهانخبر های مهمسیاست

عمران خان در نیویارک:

آی اس آی به کمک امریکا گروه‌های تندرو را برای جنگ در افغانستان آموزش داد

عمران خان نخست‌وزیر پاکستان در مصاحبه‌ای در شهر نیویارک تأیید کرده که پاکستان به کمک امریکا شبه نظامیان تند رو را برای جنگ در افغانستان آموزش داده است.

عمران خان نخست‌وزیر پاکستان در مصاحبه‌ای در شهر نیویارک تأیید کرده که پاکستان به کمک امریکا شبه نظامیان تند رو را برای جنگ در افغانستان آموزش داده است.
به گزارش خبرگزاری دید، عمران خان نخست‌وزیر پاکستان طی مصاحبه‌ای در شورای روابط خارجی در شهر نیویارک اذعان کرده که در سال ۱۹۸۰، پاکستان با کمک ایالات متحده گروه‌های هراس‌افکن را که از سراسر کشورهای اسلامی دعوت شده بودند، برای جنگ علیه اتحاد جماهیر شوری آموزش داد.
وی در این مصاحبه گفته است:« در دهه ۱۹۸۰، وقتی شوروی افغانستان را اشغال کرد، پاکستان با کمک امریکا جبهه‌ای را علیه شوروی تنظیم کرد. آی اس آی (سازمان اطلاعاتی پاکستان) شبه نظامیانی را که از سراسر کشورهای اسلامی برای جهاد علیه شوروی دعوت شده بودند، آموزش داد.»
وی افزوده است:« و ما این گروه‌های شبه نظامی را به وجود آوردیم تا با شوروی بجنگند … در آن زمان جهادیان قهرمان بودند. در سال ۱۹۸۹، شوروی افغانستان را ترک کرد، ایالات متحده هم افغانستان را ترک کرد … و ما با این گروه‌ها تنها ماندیم.»
به گفته آقای خان، به این گروه‌های شبه نظامی تلقین شده بود که مبارزه با اشغال خارجی جهاد است، اما اکنون وقتی امریکا وارد افغانستان شد، گمان این شد که تروریزم است.»
با این همه، نخست وزیر پاکستان خواستار حل وفصل سیاسی جنگ در افغانستان و آغاز مذاکرات صلح بین ایالات متحده و گروه طالبان شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا