آخرین اخبارجهانسیاست

ابراز آمادگی ایران برای تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه جهان به افغانستان

وزارت خارجه ایران ابراز آمادگی کرده که ارسال کمک‌های بشردوستانه جهان را به افغانستان تسهیل کند. ایران همچنان بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید کرده است.


به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران بعد از ظهر روز دوشنبه(۲۲سنبله) در نشست مجازی «وضعیت بشردوستانه در افغانستان» به ریاست «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد شرکت کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت.
وزیر امور خارجه ایران گفت: همه ما امروز با یک شرایط جدید و چالش جدید در افغانستان روبرو هستیم و باور داریم که بخش مهمی از عامل وضعیت بی‌ثباتی، ناامنی و شرایط نابسامان کنونی در کشور افغانستان به سیاست‌های توأم با آزمون و خطا و اشتباهات ایالات متحده امریکا در این کشور بر می‌گردد.
امیرعبداللهیان با تاکید بر این که امریکایی‌ها در سال های اشغال افغانستان و اکنون در نحوه خروجشان از این کشور فجایعی را آفریدند که جهانیان صحنه‌هایی از آن را در میدان هوایی کابل در روزهای گذشته شاهد بودند، پیام این نشست در دو سطح سیاسی و انسانی را مورد اشاره قرار داد و افزود: در سطح سیاسی این پیام واحد را باید به افغانستان صادر کنیم که افغانستان امن، با ثبات و توسعه یافته فقط و فقط در سایه تشکیل دولت فراگیر ملی و متشکل از همه طرف‌ها می‌تواند ایجاد شود.
وزیر امور خارجه ایران همچنین دیدگاه کشورش را در ابعاد انسانی تشریح کرد و افزود: معتقد هستیم در ابعاد انساندوستانه، مردم، زنان و کودکان در افغانستان در سال‌های گذشته و در هفته‌های اخیر با وضعیت تاسف باری مواجه هستند و امروز جامعه جهانی موظف است و باید کمک‌های انساندوستانه فوری و سریع خود را به افغانستان ارسال کند.
امیرعبداللهیان با اعلام آمادگی ایران برای تسهیل ارسال کمک‌های انساندوستانه کشورهای مختلف به سمت افغانستان، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برای کمک به جلوگیری از ورود موج جدید پناهندگان و آوارگان افغان تمام مرزهای خودش را باز نگهداشته تا علاوه بر ارسال کمک‌های انساندوستانه به داخل افغانستان بتوانیم تجارت‌های محلی، بازارچه های مشترک و گذرگاه‌های تجاری مرزی را باز نگهداریم.
امیرعبداللهیان همچنین با تاکید بر ارتباط ایران با همه طرف‌ها در افغانستان اظهار داشت: ما در افغانستان سیاستی را دنبال می‌کنیم که علاوه بر تشکیل دولت فراگیر، افغانستانی عاری از تروریزم و مواد مخدر را شاهد بوده و مردم افغانستان خودشان بتوانند نسبت به آینده سرنوشت کشورشان تصمیم گیری کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا