آخرین اخبارافغانستانسیاست

ابراز نگرانی غنی احمدزی از «بی هویت سازی افغانستان واحد» در پیام عیدی‌اش

خبرگزاری دید: اشرف غنی احمدزی رییس جمهور فراری افغانستان در پیام عیدی‌اش از آنچه به باور او «بی هویت سازی افغانستان واحد» از سوی «سودجویان» و در نتیجه مهاجرت‌های اجباری خوانده می‌شود، ابراز نگرانی کرده است.

اشرف غنی احمدزی در این پیام که روز پنجشنبه(۳۱ حمل) در صفحه فیسبوکش منتشر شده، از مطرح شدن بحث‌هایی در خصوص مسایل هویتی و قومی ابراز نگرانی کرده است.

آقای غنی در این پیام صوتی گفته است  که در حال حاضر به‌جای مقابله با اختناق طا-لبان، افغانستان از سوی برخی‌ها خواسته و یا ناخواسته به سوی بحران هویتی کشانده می‌شود.

غنی تأکید کرده است که این بیماری ریشه در «زشتی‌های فکری نیم قرن اخیر» دارد و آسیب‌های آن در صورتی که جلوگیری نشود، درازمدت خطرناک خواهد بود.

به ‌گفته‌ غنی احمدزی، اکنون جوانان و زنان آگاه کشور باید مالکیت در مسئله‌ بحران هویت را به دست خود بگیرند.

او گفته است: «مهاجرت‌های اجباری در این دوران حس تعلق به میهن مشترک را تضعیف کرد و به سودجویان موقع داد تا به نام قوم از آن استفاده‌های شخصی کنند، درحالی که پیوند مردم کشور با هویت تاریخی و سرزمین واحد، افتخار مشترک همه‌ ماست که تنها در افغان‌بودن تجسم یافته می‌تواند».

اشرف غنی در این پیام خود گفته است که در حال حاضر تاریخ و هویت مشترک مردم افغانستان از جوانب مختلف هدف حمله قرار دارد و گروه حاکم بیشتر از دیگران به آن زیان می‌رساند.

به‌ گفته‌ او، طا-لبان هر آنچه را که افتخارات ملی و مشترک مردم است، از بین می‌برند.

او در عین زمان تأکید کرده است که اقدامات طا-لبان «به اشتباه به پشتون‌ها نسبت داده می‌شود، درحالی که به این قوم هیچ ربطی ندارد». غنی طا-لبان را به یک اقلیت قومی که به‌ گفته‌ او نامش «استبداد» است، نسبت داده است.

به ‌گفته‌‌ اشرف غنی، طا-لبان حتا به پشتون‌ها و سایر اقوام تهمت می‌بندند که محدودیت بر آموزش و کار زنان براساس فرهنگ آن‌ها وضع شده‌اند.

غنی در بخشی از پیامش به وخیم‌شدن وضعیت بشری در افغانستان اشاره کرده و گفته است که تاکنون تنها کمک‌های بشری جلوی بحران تمام‌عیار را گرفته است.

غنی همچنین گفته است که طا-لبان محدودیت در برابر کار زنان در مؤسسات را از روی محاسبات خاص و به‌خاطر به انزوا بردن کشور وضع و روند کنارزدن زنان از زندگی اجتماعی و اقتصادی را عملاً تکمیل کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا