آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهگزارش

اتاق‌های تجارت: صادرات کشور در ۱۴۰۰ خورشیدی ۴۰ درصد افزایش یافته است

رسول شهزاد- کابل
خبرگزاری دید: مسئولان در اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌‎گویند که صادرات افغانستان در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است.


اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان روز پنج‌شنبه(۳ اسد) ششمین همایش ملی صادرات افغانستان و معرفی صادرکنندگان برتر سال ۱۴۰۰ را در کابل برگزار کرد.
محمد یونس مومند معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت: ما در سال ۱۴۰۰ یک میلیارد و ۹۶ میلیون دالر صادرات داشتیم که نسبت به سال ۱۳۹۹ بیش از ۴۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
آقای مومند گفت: صادرات ما در شش ماه سال ۲۰۲۲ میلادی نسبت به شش ماه سال ۲۰۲۱ میلاد نیز ۷۰ درصد افزایش یافته است.
میوه خشک و تازه، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، هنگ و سایر اقلام دیگر از صادرات عمده سال ۱۴۰۰ گفته شده است.
معاون اتاق تجارت گفت: شرکت‌های سلطان زاده، علی یوسف و قاری یوسف بیشترین صادرات را در سال ۱۴۰۰ داشته‌اند که ما آنها را جزء صادر کنندگان برتر سال ۱۴۰۰ معرفی کردیم.
او معیار برتری صادر کنندگان را حجم بلند صادرات توسط شرکت‌ها عنوان کرد.
معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری ایجاد دهلیزه‌های هوایی به کشور هندوستان، امارت متحده، عربستان سعودی، اندونیزیا، اروپا، ترکیه و چین را از عوامل عمده افزایش صادرات افغانستان در سال ۱۴۰۰ خواند.
آقای مومند فراهم سازی تسهیلات توسعوی در بنادر زمینی حیرتان، تورخم، غلام خان، اسلام قلعه، سپین‌بولدک و همچنان اتخاذ اقدامات موثر در پروسه‌های صادراتی و گمرکی و مبارزه علیه فساد اداری در گمرکات را از دیگر عوامل افزایش صادرات عنوان کرد.
در همین حال، شهاب‌الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و پطرولیم گفت: اگر جهان بگذارد کشور ما به زودی خودکفا می‌شود.
وی با بیان اینکه فقر موجود امروز مردم افغانستان میراث حکومت‌های پیشین است گفت: ما به تمام تاجران و سرمایه‌گذاران اطمینان می‌دهیم که با شما همکاری کرده و زمینه استخراج معادن کوچک را به تاجران تسهیل می‌کنیم.
سرپرست وزارت معادن گفت: ما در استخراج معادن به سرمایه‌گذاران افغانستان اولویت می‌دهیم.
از سویی هم، نثار احمد نماینده شرکت بشیر نوید گفت: شرکت ما در قسمت صادرات پنبه مقام سوم را گرفته است اما این برنامه برای تشویق صادرکنندگان خیلی مفید است.
وی با بیان اینکه ما در قسمت ترانسپورت و بنادر مشکلات داریم گفت: ما از حکومت می‌خواهیم که موانع صادرات افغانستان را بردارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا