آخرین اخباراقتصاد و توسعهمنطقه

اتاق بازرگانی ایران از خروج سرمایه گذاران افغانستانی هشدار داد

خبرگزاری دید: حسین سلیمی رییس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان درباره خروج سرمایه‌گذاران افغانستان از ایران هشدار داده و گفته با ادامه سیاست‌های کنونی، ممکن است آنها سرمایه خود را به کشوری مانند ترکیه منتقل کنند.


به نقل از بی بی سی، اتاق بازرگانی ایران گفته در ماه میزان حدود ۴۴ طرح سرمایه‌گذاری مورد بررسی قرار گرفت که ۱۷ طرح مربوط به سرمایه گذاران افغانستانی بود.
آقای سلیمی گفته: «پیش از این، درخواست ها بیشتر معطوف به رقم ۳۰۰ هزار دالر به عنوان کف سرمایه گذاری برای دریافت اقامت بود. اما اخیراً این ارقام افزایش یافته است. به طوری که اکنون یک پروژه سرمایه گذاری برای کشت محصولات کشاورزی و دامپروری با رقم ۱۷ میلیون دالر در کرمانشاه تعریف شده است».
گفته شده یکی از سرمایه گذاران، پروژه‌ای برای کشت گلخانه‌ای در منطقه خراسان ایجاد کرده است که ارزش این سرمایه گذاری بیش از یک میلیون دالر است.
آقای سلیمی گفته: «آنچه اخیراً نگرانی ایجاد کرده، آن است که سرمایه گذاران افغانستانی به سوی سرمایه گذاری در ترکیه تمایل پیدا کرده‌اند. به هرحال، آنها در ترکیه با سرمایه گذاری ۲۵۰ هزار دالری می‌توانند علاوه بر اقامت، گذرنامه ترکیه را نیز دریافت می‌کنند».
هیئت وزیران دولت ایران تابستان دو سال پیش (۱۳۹۸) مصوبه اعطای مجوز اقامت پنج‌ساله به سرمایه‌گذاران خارجی را ابلاغ کرد که بر اساس آن اتباع خارجی که حداقل ۲۵۰ هزار دالر (یا معادل آن به ارزهای دیگر) در ایران سرمایه‌گذاری کنند می‌توانند مجوز اقامت پنج ساله در این کشور دریافت کنند.
اما این طرح موفقیت چندانی نداشت و درخواستی در این زمینه مطرح نشده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا