آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

اتحادیه اروپا: داعش، القاعده  و لشکر طیبه «بمب ساعتی» در افغانستان اند

خبرگزاری دید: نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان هشدار داده است که حضور داعش، القاعده، لشکر طیبه، جیش محمد و سایر گروه‌های تروریستی در افغانستان همانند بمب ساعتی هستند.

توماس نیکلاسن نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان که برای رایزنی با مقامات و کارشناسان هندی به دهلی نو سفر کرده بود، در مصاحبه‌ای گفته که طا-لبان مستقر در کابل در مورد مقابله با داعش جدی هستند، اما هنوز در مورد ظرفیت و توانایی آن‌ها و همچنین تعهد شان برای مقابله با القاعده، تحریک طا-لبان پاکستان (TTP) و سایر گروه‌های تروریستی سوالاتی وجود دارد.

نیکلاسن بیان داشته است: حضور القاعده، لشکر طیبه و جیش محمد در خاک افغانستان یک «بمب ساعتی» است. در حالی که ارزیابی‌ها حاکی است که داعش ظرفیت خود سریع‌تر از حد انتظار تقویت کرده‌‌اند.

به گفته وی، نیکلاسن گفته که حضور ایمن الظواهری نمونه بارز این امر بود که طا-لبان به تعهدات خود در رابطه با قطع روابط با این سازمان عمل نکردند. همچنین مشخص است که گروه‌های دیگری مانند تحریک طا-لبان پاکستان، جنبش اسلامی ترکستان شرقی (ETIM)، جنبش اسلامی ازبیکستان (IMU)، انصارالله، لشکر طیبه و جیش محمد در حال حاضر در افغانستان حضور دارند.

نیکلاسن اذعان کرد که آگاهی جامعه جهانی در مورد وضعیت امنیتی افغانستان به دلیل فقدان اطلاعات دقیق مختل شده است.

وی افزوده است: اگر به اقتصاد و برنامه‌های درسی افراطی که در افغانستان پیش می‌رود و تحمیل می‌شود، ببینیم، این ترکیب زمینه نسبتاً پرورش‌دهنده‌ای را برای داعش و سایرین فراهم می‌کند تا به عضوگیری ادامه دهند.

نماینده ویژه اتحادیه اروپا در ادامه گفته است که جناح حاکم در قندهار که در حال تقویت نفوذ خود است، با جناحی که در کابل مستقر است اختلاف دیدگاه دارد.

به گفته وی، جناح قندهار در سیاست‌گذاری مداخله می‌کند، برای گرفتن کنترول دستگاه امنیتی سعی دارد و از طریق ایجاد شوراهای علما در ۲۲ ولایت ارتباط مستقیم با ولایت‌ها ایجاد کرده است.

نیکلاسن خاطرنشان کرده است که با تقویت تسلط عناصر مستقر در قندهار و جابجایی والیان، دورنمای تشکیل حکومت فراگیر در کابل تیره و تار خواهد بود.

گفتنی است که نیکلاسن این اظهارات را پس از سفرهای منطقه‌ا‌‌ی خود بیان کرده است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا