آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

اتحادیه اروپا در پی توافق امنیتی-اقتصادی با همسایگان افغانستان

برخی رسانه‌ها مدعی شدند که اتحادیه اروپا در طرحی پیشنهادی در پی توافق اقتصادی و امنیتی با همسایگان افغانستان از جمله ایران و پاکستان است.


به نقل از فارس، رسانه‌ها شنبه شب(۲۰سنبله) مدعی شدند که اتحادیه اروپا به دنبال توافقنامه با همسایگان افغانستان از جمله ایران و برخی کشورهای دیگر است تا در صورت تبدیل شدن طالبان به یک نیروی ناپایدار، حمایت خود را افزایش دهد.
بلومبرگ خبر داده که آلمان و فرانسه پیشنهادی مبنی بر توافق اتحادیه اروپا با ایران، پاکستان، ترکمنستان ، تاجیکستان و ازبکستان بدین منظور ارائه کردند.
در بخشی از سند ادعایی بلومبرگ آمده است: «باید توجه ویژه‌ای به مشارکت احتمالی روسیه، چین و کشورهای حوزه خلیج فارس شود».
پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در ماه گذشته، نگرانی‌هایی از سوی قدرت‌های جهانی ایجاد شد که ممکن است این خلأ قدرت را چین یا روسیه پر کنند.
در طرح پیشنهادی فرانسه و آلمان نام کشورهایی چون ناروی، ترکیه، ایالات متحده و انگلیس به عنوان شرکای مالی مشاهده می‌شود. این پیشنهادها با وزارتخانه‌های خارجه اتحادیه اروپا به اشتراک گذاشته شده و چهار موضوع مورد بررسی قرار گرفته که عبارتند از امنیت و ثبات، شامل اقدامات ضد تروریزم، مهاجرت و جلوگیری از قاچاق انسان، حمایت بشردوستانه از افغانستان و همکاری و توسعه اقتصادی.
این در حالی است که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار ارسال پول به افغانستان شده تا از بحران اقتصادی که منجر به وضعیت فاجعه بار برای مردم افغانستان می‌شود جلوگیری شود.
اظهارات وی پس از آن صورت گرفت که «دیبورا لاینز» فرستاده ویژه گوترش در امور افغانستان روز پنجشنبه به شورای امنیت هشدار داد که مسدود کردن میلیاردها دالر از دارایی‌های بین‌المللی افغانستان برای دور نگه داشتن آنها از دست طالبان، باعث رکود شدید اقتصادی در این کشور خواهد شد.
ماروس سِفکوویچ نایب رییس کمیسیون اروپا نیز چهارشنبه گذشته گفت اتحادیه اروپا آماده است تا به کمک‌های اضطراری به افغانستان ادامه دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا